OŚ.6220.28.2016
Mosina, 12 grudnia 2016
OŚ.6220.28.2016
POSTANOWIENIE
Na
podstawie art. 10 §1 i art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.
U. z 2016 r., poz. 23, 868 i 996) oraz w związku z art. 33 ust. 2 pkt. 2 lit.
a), art. 63 ust.2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.
U. z 2016 r., poz. 353 z późn. zm.), § 3 ust. 1 pkt 35, pkt 36 oraz
pkt 37 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Z
2016, poz. 71), po zasięgnięciu opinii
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu
Burmistrz
Gminy Mosina
postanawia, iż dla przedsięwzięcia, polegającego na „Budowie
bezobsługowej stacji paliw płynnych w Krośnie k/Mosiny przy ul. Głównej 59D”, nie
ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
U z a s a d n i e n
i e
Dnia 12 września 2016 r., do Urzędu Miejskiego w Mosinie wpłynął wniosek
Firmy Automotive Fues Services Sp. z o.o. Wrocław ul. Prosta 36,
reprezentowanej przez pełnomocnika Pana Witolda Wojciechowskiego, 60-628 Poznań
ul. Wojska Polskiego 84/2 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych
uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie bezobsługowej stacji paliw płynnych w
Krośnie k/Mosiny przy ul. Głównej 59D”. Przedmiotowe przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane, zgodnie z § 3
ust. 1 pkt 35, 36 i 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
9 listopada 2010 r. w sprawie
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016,
poz. 71), jako przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać
na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko ma charakter fakultatywny.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 wyżej powołanej ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko, Burmistrz Gminy Mosina,
pismem z dnia 14 października 2016 r., znak: OŚ.6220.28.2016, Burmistrz
Gminy Mosina, zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w
Poznaniu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu o wyrażenie
opinii w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko dla w/w przedsięwzięcia.
Opinią z dnia 3
listopada 2016 r. (data wpływu do Urzędu Miejskiego w Mosinie: 7 listopada 2016
r.), znak: WOO-IV.4240.1591.2016.MW.1, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w
Poznaniu, nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko.
Dnia 4 listopada
2016 r., do Urzędu Miejskiego w Mosinie, wpłynęła opinia sanitarna z dnia 28
października 2016 r., znak: NS-52/2-205(1)/16, w której Państwowy Powiatowy
Inspektor Sanitarny w Poznaniu nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko
i jednocześnie odstąpił od określenia
zakresu raportu.
W związku z
powyższym, Burmistrz Gminy Mosina, zgodnie z art. 63 ust. 2 wyżej wymienionej
ustawy o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, po otrzymaniu opinii
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, oraz opinii Państwowego
Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu,
nie stwierdza potrzeby, przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę uwarunkowania wymienione w art. 63 ust. 1
ustawy, po dokonaniu analizy rodzaju, skali i charakteru inwestycji,
wielkości zajmowanego terenu, zakresu robót związanych z jej realizacją,
prawdopodobieństwa, czasu trwania, zasięgu oddziaływania oraz odwracalności
oddziaływania,
a także wykorzystania zasobów
naturalnych, emisji i uciążliwości związanych z eksploatacją inwestycji,
gęstości zaludnienia wokół inwestycji oraz usytuowania przedsięwzięcia względem
obszarów wymagających specjalnej ochrony, ze względu na występowanie gatunków
roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych
ochroną, w tym obszarów Natura 2000, Burmistrz Gminy Mosina stwierdza,
co następuje.
Na terenie, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie nie obowiązuje
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie bezobsługowej stacji paliw płynnych w
Krośnie k/Mosiny przy ul. Głównej 59D na działce o nr ewid. 207, obręb Krosno.
Wjazd na teren stacji odbywać się będzie od strony
ulicy Głównej 59D. Powierzchnia terenu stacji
to ok. 613 m2 . Stacja będzie stacją bezobsługową z płatnością za
paliwo w terminalu zewnętrznym stacji.
W ramach inwestycji przewiduje się wiatę nad
dystrybutorami, 2 dystrybutory trzy produktowe, kontener techniczny stacji
paliw, 1 dwupłaszczowy zbiornik paliw (podziemny dwupłaszczowy trzykomorowy – 60
m3 , wyposażony w system ciągłej automatycznej detekcji wycieków
oraz w armaturę zabezpieczającą przed ich przepełnieniem oraz elektroniczny
system pomiaru objętości produktu, zawracania oparów w trakcie napełniania
zbiorników magazynowych), stanowiska spustu autocysterny dla paliw, dwie
wysepki
ze stanowiskami dystrybucji benzyn i ON, tankomat, wykonanie szczelnej
utwardzonej nawierzchni pod wiatą
o powierzchni ok. 92 m2 , budowę dróg i miejsc parkingowych dla
samochodów osobowych, posadowienie kontenera technicznego z urządzeniami
obsługi stacji o powierzchni ok. 12 m2 .
Na stacji sprzedawane będą 3 rodzaje paliw: Pb-95,
Pb-98 i diesel. Zakłada się roczną sprzedaż paliw na następującym poziomie:
- benzyny – ok. 1150 m3 /rok,
- oleju napędowego – ok. 1200 m3 /rok.
Inwestor planuje posadowienie jednego podziemnego,
dwupłaszczowego zbiornika na paliwa płynne
o pojemności 60 m3 . Zbiornik wyposażony zostanie w system ciągłej
automatycznej detekcji wycieków,
w armaturę zabezpieczającą przed jego przepełnieniem, a także elektroniczny
system pomiaru objętości produktu. Zbiornik posadowiony zostanie w gruncie na
płycie żelbetowej i zabezpieczony powłokami antykorozyjnymi.
W pobliżu zbiornika pod
wiatą przewiduje się wykonanie stanowiska spustu paliw z autocysterny. Pod
wiatą w miejscu dystrybucji paliw, a także spustu paliwa wykonana zostanie
szczelna nawierzchnia monolityczna betonowa z betonu wodoszczelnego na
podbudowie z betonu i warstwie odsączającej z piasku gruboziarnistego. Pod
warstwą betonu ułożona zostanie geomebrana z folii olejoodpornej. Wykonany
zostanie także spadek terenu w kierunku odwodnienia liniowego, a nawierzchnie
ograniczone zostaną krawężnikami betonowymi. Wody opadowe z terenu pod wiatą
odprowadzane będą odrębnym odwodnieniem liniowym po podczyszczeniu
w separatorze i osadniku do szczelnego zbiornika bezodpływowego i wywożone
przez koncesjonowanego przewoźnika.
W podłożu omawianego terenu dominują osady
piaszczysto – żwirowe. Osady te złożone zostały
na iłach poznańskich pliocenu lub
lokalnie na glinach morenowych. Poziom wód gruntowych związany jest
z osadami piaszczysto – żwirowymi. Swobodne zwierciadło wody zalega na
głębokości 1,5 m – 3,5 m. Spływ wód ma kierunek zbliżony do wschodniego. Teren
planowanej inwestycji leży obszarze zasobowym ujęcia mosińskiego wód
podziemnych dla miasta Poznania jednak jak wynika z załączonego do wystąpienia
pisma Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu z 03.10.2016 r., znak:
ZI.510.199.2016 działka
o nr ewid. 207 obręb Krosno, gmina Mosina, nie znajduje się w strefie ochronnej
ujęcia wody
Mosina – Krajkowo, wyznaczonej rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu
Gospodarki Wodnej
w Poznaniu z dnia 9 sierpnia 2012 r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej
ujęcia wody w rejonie
Mosina – Krajkowo dla zaopatrzenia Poznańskiego Systemu Wodociągowego (Dz. Urz.
Woj. Wielkopolskiego, poz. 3556).
Inwestor w karcie informacyjnej przedsięwzięcia
wskazał, iż zaplanowano również wykonanie monitoringu wód podziemnych, który
obejmować będzie otwory piezometryczne badawcze. Dobrze zaprojektowany i
wykonany system piezometrów powinien składać się z jednego otworu badawczego
zlokalizowanego na dopływie wód gruntowych do terenu inwestycji, w celu
określenia tzw. „zera hydrogeologicznego” tj. parametrów chemicznych i
fizycznych wód wkraczających na dany teren, a dwa pozostałe otwory na odpływie wód gruntowych, za
potencjalnymi ogniskami zanieczyszczeń, w takim miejscu, aby w przypadku
nieszczelności infrastruktury podziemnej możliwe było wykrycie zanieczyszczeń w
wodach przepływających w tym otworze. Odpowiednie zaprojektowanie i wykonanie
systemu monitoringu wód podziemnych na terenie inwestycji zapewni możliwość
ciągłego kontrolowania zastosowanych rozwiązań minimalizujących wpływ
przedsięwzięcia na środowisko gruntowo – wodne.
Z uwagi na bezobsługowy charakter stacji nie będzie potrzebna woda do celów bytowych. Wody opadowe z wiaty
i parkingów odprowadzane będą do wewnętrznej sieci kanalizacji deszczowej
należącej
do właściciela posesji. Planowana inwestycja nie zwiększy powierzchni
utwardzonych. Odpady powstające podczas eksploatacji inwestycji magazynowane
będą selektywnie, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym stosowne
zezwolenia do dalszego zagospodarowania.
Uwzględniając skalę i rodzaj przedsięwzięcia
stwierdzono, iż przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko gruntowo –
wodne przedstawionych przez inwestora w przedłożonych dokumentach, w trakcie
normalnego eksploatowania nie powinno ono znacząco negatywnie oddziaływać na
środowisko. W odniesieniu do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, lit. c, lit. d oraz lit.
i ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko
stwierdzono, że eksploatacja przedsięwzięcia nie spowoduje negatywnego wpływu
na środowisko gruntowo – wodne, w tym na obszary wodno–błotne oraz inne obszary
o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary leśne oraz obszary objęte ochroną
oraz wody powierzchniowe.
Omawiana inwestycja zlokalizowana będzie w granicach
Jednolitej Części Wód Podziemnych JCWPd o europejskim kodzie PLGW650073. Według
charakterystyki jednolitych części wód podziemnych ogólny stan ilościowy został
oceniony jako dobry, natomiast ogólny stan chemiczny jako zły. Ocenę ryzyka
określono jako
„zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Ponadto przedsięwzięcie
realizowane będzie w obrębie Jednolitych Części Wód Powierzchniowych:
PLRW600017185694 Olszynka, o statusie „silnie zmieniona cześć wód”, o złym
stanie, zagrożonej nieosiągnięciem celów środowiskowych. Uwzględniając
rozwiązania chroniące środowisko gruntowo – wodne, w tym w szczególności w
zakresie gospodarki odpadami gospodarki
wodno – ściekowej (miejsce dystrybucji paliw i zlewu paliwa wykonane ze
szczelnej nawierzchni, podczyszczanie wód opadowych z terenów zanieczyszczonych
i odprowadzanie ich do szczelnego zbiornika bezodpływowego, wykonanie
monitoringu wód podziemnych), nie przewiduje się negatywnego oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia na Jednolite Części Wód Powierzchniowych i
Jednolite Części Wód Podziemnych. W
związku z powyższym należy uznać, ze realizacja inwestycji nie będzie miała
negatywnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych określonych w Planie
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia
źródłem emisji substancji do powietrza będzie: rozładunek paliw do zbiorników
magazynowych, ich magazynowanie oraz procesy napełniania zbiorników pojazdów, a
także ruch pojazdów po terenie inwestycji. Cały system dystrybucji benzyn
będzie całkowicie zhermetyzowany wyposażony w system odzysku par benzyn. Biorąc
pod uwagę zastosowane rozwiązania, mając na celu ograniczenie oddziaływania
inwestycji na stan powietrza atmosferycznego, takie jak: napełnianie zbiorników
magazynowych za pomocą układu tzw. „wahadła gazowego” i wyposażenie
dystrybutorów paliw
w system odsysania oparów oraz stosunkowo niewielki ruch pojazdów należy uznać,
iż oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia nie będzie miało istotnego wpływu
na jakość powietrza w rejonie inwestycji.
W k.i.p. zawarto także analizę rozprzestrzeniania substancji w powietrzu.
Odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt1 lit. d ww. ustawy na podstawie
przedstawionych obliczeń należy uznać, iż funkcjonowanie planowanego
przedsięwzięcia nie będzie stanowić zagrożenia dla jakości powietrza w rejonie
zainwestowania. Planowane rozwiązania techniczne i technologiczne w zakresie
ochrony powietrza, ograniczą wpływ przedsięwzięcia
na zmiany klimatu. Ponadto, z uwagi na charakter przedsięwzięcia i stosowaną
technologię nie przewiduje
się znaczącego wpływu zmian klimatu na przedsięwzięcie na etapie jego
realizacji, eksploatacji i likwidacji.
Teren planowanej inwestycji od północy i południa
sąsiadować będzie z obiektami
przemysłowymi
od wschodu z linią kolejową, a od zachodu z ul. Główną, za którą zlokalizowana
jest zabudowa mieszkaniowa
(w odległości ok. 30 m od terenu planowanej inwestycji). Stacja pracować będzie
w systemie całodobowym. Emisja hałasu związana będzie z pracą dystrybutorów,
oraz ruchem pojazdów poruszających się po terenie inwestycji. Przewiduje się,
iż stacja obsługiwać będzie ok. 120 pojazdów osobowych w ciągu doby. Stacja
nie będzie obsługiwać pojazdów
ciężarowych. Proces napełniania komór zbiornika magazynowanego paliw
z autocysterny odbywać się będzie grawitacyjnie. Warunki akustyczne na terenach
leżących w sąsiedztwie planowanej realizacji stacji, kształtowane są w głównej
mierze ruchem samochodowym na ul. Głównej.
Biorąc pod uwagę zapisy art.63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy
stwierdzić, że realizacja inwestycji nie będzie się wiązała z nadmiernym
wykorzystaniem zasobów naturalnych.
W związku z zapisami art. 63 ust. 1 lit. e ustawy
ooś, dotyczących ryzyka wystąpienia poważnej awarii, należy stwierdzić, że
planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładów stwarzających
zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
Odnosząc się
do art.63 ust. 1 pkt 2 ustawy ooś, na podstawie przedstawionych
materiałów stwierdzono, ze teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany
jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz. U. z 2015 r., poz. 1651, 1688, 1936, z 2016
r. poz. 422) ), a najbliżej położonymi
obszarami Natura 2000 są: specjalnej
ochronie ptaków Ostoja Rogalińska PLB300017, oddalone o 0,7 km od inwestycji.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na zabudowanej działce, na
której znajduje się market budowlany. Analiza złożonej dokumentacji nie
wykazała, aby inwestor podczas realizacji przedsięwzięcia planował wycinkę
drzew lub krzewów.
Mając na względzie lokalizację przedsięwzięcia poza
obszarami chronionymi, w terenie przekształconym antropogenicznie oraz brak
potrzeby wycinki drzew i krzewów, nie przewiduje się znaczącego negatywnego
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność
biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących
gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich, lub ginących oraz ich
siedliska. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary siedlisk,
dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, ani pogorszenia
integralności obszarów Natura 2000 lub powiązania z innymi obszarami. Ponadto
przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie spowoduje
utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na krajobraz i funkcję
ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust.1 pkt 3 ustawy ooś
przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego
prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność oraz ustalono,
że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla
środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie
oddziaływać na środowisko.
Ze względu na wielkość i stopień złożoności
oddziaływania, a także rodzaj i skalę inwestycji stwierdzono, iż dla
przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu na
środowisko.
Pouczenie: Niniejsze postanowienie jest ostateczne i nie
przysługuje na nie zażalenie.