Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1 i art. 58 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:
§ 1.
Gimnazjum w Rogalinie nadaje się pierwszy Statut, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Rada Miejska w Mosinie w dniu 29 kwietnia 2003 r. podjęła uchwałę o utworzeniu Gimnazjum w Rogalinie.
Zgodnie z art. 58 ust. 6 ustawy o systemie oświaty, pierwszy statut nowo tworzonej placówce nadaje organ założycielski, w tym przypadku Rada Miejska w Mosinie.
Załącznik
do uchwały nr XIV/122/03
Rady Miejskiej w Mosinie
z dnia 25 września 2003 r.
Statut
Gimnazjum w Rogalinie
SPIS TREŚCI
DZIAŁ I POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1 Przepisy definiujące
Rozdział 2 Podstawowe informacje o Gimnazjum
Rozdział 3 Cele i zadania Gimnazjum
DZIAŁ II ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Rozdział 1 Zagadnienia wstępne
Rozdział 2 Dyrektor Gimnazjum
Rozdział 3 Rada Pedagogiczna
Rozdział 4 Rada Rodziców
Rozdział 5 Gimnazjalny Samorząd Uczniowski
Rozdział 6 Współpraca organów Gimnazjum
DZIAŁ III ORGANIZACJA GIMNAZJUM
Rozdział 1 Planowanie funkcjonowania Gimnazjum
Rozdział 2 Formy prowadzenia działalności dydaktyczno‑wychowawczej
Rozdział 3 Współpraca z Poradnią Psychologiczno‑Pedagogiczną
Rozdział 4 Biblioteka szkolna
Rozdział 5 Baza Gimnazjum
DZIAŁ IV NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział 1 Zagadnienia podstawowe
Rozdział 2 Zakres zadań nauczycieli
Rozdział 3 Zakres zadań wychowawcy
Rozdział 4 Zakres zadań pedagoga szkolnego
DZIAŁ V UCZNIOWIE
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
Rozdział 2 Prawa i obowiązki ucznia
Rozdział 3 Nagrody i kary
DZIAŁ VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Podstawami prawnymi niniejszego statutu są:
- ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr.61, poz.624 z późn. zm.);
- uchwała nr IX/78/03 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 29 kwietnia 2003 r. w sprawie założenia publicznego Gimnazjum w Rogalinie.
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Gimnazjum - należy przez to rozumieć Gimnazjum w Rogalinie,
2) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.),
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gimnazjum,
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Gimnazjalnym Samorządzie Uczniowskim i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organa działające w Gimnazjum,
5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Gimnazjum oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Gimnazjum,
7) organie prowadzącym Gimnazjum - należy przez to rozumieć Gminę Mosina,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Gimnazjum - należy przez to rozumieć Wielkopolskiego Kuratora Oświaty w Poznaniu.
Rozdział 2
Podstawowe informacje o Gimnazjum
§ 2.
1. Gimnazjum w Rogalinie jest szkołą publiczną w rozumieniu ustawy.
2. Gimnazjum funkcjonuje w samodzielnym budynku z siedzibą w Rogalinie przy ul. Poznańskiej 2.
§ 3.
Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu.
§ 4.
1. W roku szkolnym 2003/2004 w Gimnazjum w Rogalinie będą funkcjonowały 3 oddziały
klas pierwszych.
2. Cykl kształcenia w Gimnazjum trwa 3 lata.
3. Nauka w Gimnazjum kończy się egzaminem, który umożliwia dalsze kształcenie.
§ 5.
Na zasadach określonych w Ustawie Dyrektor może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
§ 6.
1. Gimnazjum jest jednostką budżetową.
2. W Gimnazjum mogą być tworzone środki specjalne.
3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Gimnazjum regulują odrębne przepisy.
§ 7.
1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. Legitymację szkolną wydaje się uczniowi rozpoczynającemu naukę w Gimnazjum.
4. Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 8.
1. Szkoła może prowadzić, w zależności od potrzeb edukacyjnych, klasy integracyjne, terapeutyczne lub sportowe po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
2. W Gimnazjum może być prowadzona, przez organizacje i stowarzyszenia wspomagające proces nauczania i wychowania, działalność opiekuńczo-wychowawczą za zgodą organu prowadzącego i po zapewnieniu przez te organizacje niezbędnych środków finansowych.
3. W szkole może funkcjonować placówka wypoczynku dla dzieci i młodzieży w czasie wolnym od nauki i za zgodą organu prowadzącego.
4. Szkoła może prowadzić kursy i szkolenia dla uczniów i osób dorosłych za zgodą organu prowadzącego.
Rozdział 3
Cele i zadania Gimnazjum
§ 9.
1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej, zapewniając uczniom pełen rozwój umysłowy, moralny i fizyczny w zgodzie z ich możliwościami i potrzebami, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji Praw Dziecka.
2. Cele i zadania zostaną uszczegółowione w Programie Wychowawczym Gimnazjum i Programie Profilaktyki, który uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego.
3. Szkoła zapewnia rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań, traktując wiedzę przedmiotową w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
4. Umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego oraz kontroluje jego spełnianie.
§ 10.
1. Gimnazjum zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
2. Gimnazjum zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
§ 11.
1. Gimnazjum wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
2. Gimnazjum wypracowuje i realizuje program będący alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka.
§ 12.
1. Odpowiednio do posiadanych możliwości Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami zależnie od ich potrzeb.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych wymaga ścisłego respektowania obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny.
3. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Gimnazjum sprawują:
1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
4. Opiekę nad uczniami, podczas zajęć organizowanych przez Gimnazjum na terenie szkoły i poza jej terenem, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
5. Szkoła ściśle współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Mosinie i umożliwia uczniom oraz ich rodzicom korzystanie z pomocy pedagoga szkolnego.
§ 13.
1. Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.
2. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określi regulamin dyżurów nauczycielskich.
§ 14.
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Gimnazjum określają odrębne przepisy.
§ 15.
1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
2. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor.
3. Zadania wychowawcy są określone w dalszych postanowieniach Statutu.
Dział II
ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ
Rozdział 1
Zagadnienia wstępne
§ 16.
Zadania i kompetencje organu prowadzącego Gimnazjum oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny określają odrębne przepisy.
§ 17.
Organami Gimnazjum są:
1) Dyrektor Gimnazjum,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Gimnazjalny Samorząd Uczniowski,
4) Rada Rodziców.
§ 18.
1. Działające w Gimnazjum organa wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
2. Celem stworzenia warunków do współdziałania, o których mowa w ust. 1, Dyrektor Gimnazjum organizuje spotkania z przewodniczącymi Rady Rodziców i Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego.
Rozdział 2
Dyrektor Gimnazjum
§ 19.
1. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Gimnazjum.
2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Gimnazjum.
§ 20.
W związku z awansami zawodowymi nauczycieli Dyrektor:
a) zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela uwzględniający wymagania, o których mowa w artykule 9g ust. 10 Karty Nauczyciela;
b) wyznacza mu opiekuna stażu spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych;
c) ustala ocenę dorobku zawodowego za okres stażu;
d) powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczyciela stażysty w składzie: Dyrektor (wicedyrektor), przewodniczący zespołu przedmiotowego i opiekun stażu.
Szczegółowe przepisy znajdują się w Karcie Nauczyciela art. 9g.
§ 21.
Do kompetencji Dyrektora należy w szczególności:
a) w zakresie spraw organizacyjnych:
1) opracowanie arkusza organizacji Gimnazjum;
2) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć;
3) przygotowywanie projektów planów pracy Gimnazjum;
4) ustalenie przydziału czynności dla pracowników nie będących nauczycielami;
5) opracowanie planu dyżurów;
6) opracowanie planu zastępstw za nieobecnych nauczycieli;
7) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
8) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego Gimnazjum;
9) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
10) określenie terminu wyboru programu przedmiotowego, zatwierdzenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz nadzór nad realizacją szkolnych programów wychowawczych;
11) realizowanie, określonych w odrębnych przepisach zadań, związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie;
b) w zakresie spraw finansowych:
1) opracowywanie planu finansowego Gimnazjum;
2) realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół;
c) w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno-gospodarczą Gimnazjum;
2) organizowanie wyposażenia Gimnazjum w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny;
3) organizowanie i nadzorowanie sekretariatu Gimnazjum;
4) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych;
5) organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno-remontowych;
6) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego;
7) przechowywanie dokumentacji zgodnie z odrębnymi przepisami;
d) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
1) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Gimnazjum porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Gimnazjum;
3) wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony;
4) niezwłoczne usuwanie zagrożeń bezpieczeństwa zgłaszanych przez nauczycieli, rodziców, uczniów oraz innych pracowników szkoły;
5) przerwanie lub odwołanie zajęć lekcyjnych w przypadku braku możliwości usunięcia zagrożenia;
6) dokonywanie bieżących przeglądów pomieszczeń szkolnych i terenu przyszkolnego pod względem bezpieczeństwa;
e) w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej:
1) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i opieki wychowawczej, ukierunkowywanie wysiłku nauczycieli i uczniów na systematyczne podnoszenie jakości pracy;
2) organizowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, egzekwowanie realizacji przydzielonych czynności organizacyjno-wychowawczych oraz innych zajęć związanych z działalnością statutową szkoły, przedkładanie Radzie Pedagogicznej wniosków w tych sprawach;
3) zapewnienie spójności realizacji programów nauczania i wychowania;
4) podejmowanie - wspólnie z nauczycielami, pracownikami służby zdrowia, Radą Rodziców, instytucjami i organizacjami współdziałającymi ze szkołą - działań zmierzających do poznania możliwości psychofizycznych uczniów, ich warunków życiowych i potrzeb, zapewnienia im niezbędnej pomocy;
5) kontrolowanie zasad ilościowego obciążenia uczniów pracami klasowymi;
6) kontrolowanie sposobu oceny poprawiania prac przez nauczyciela w przypadku dużej ilości ocen negatywnych;
7) zwiększanie w uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu nadzorującego szkołę - wymiaru godzin nauczania przedmiotów sprawiających uczniom szczególne trudności lub poszerzających wiedzę;
8) tworzenie właściwego klimatu dla postępu pedagogicznego, doskonalenia metodycznego i merytorycznego nauczycieli oraz atmosfery wychowawczej w Gimnazjum;
9) organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka.
§ 22.
1. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Gimnazjum nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor w szczególności:
a) decyduje o zatrudnianiu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Gimnazjum;
b) decyduje o przyznawaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Gimnazjum;
c) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Gimnazjum;
d) może tworzyć zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo-zadaniowe;
e) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
f) zgodnie z ustalonym regulaminem administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
§ 23.
Dyrektor jest przedstawicielem Gimnazjum na zewnątrz.
§ 24.
1. Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
2. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu Działalności Rady Pedagogicznej.
3. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami uczniów, Gimnazjalnym Samorządem Uczniowskim, organami prowadzącymi Gimnazjum.
4. Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 3, w szczególności:
a) przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum;
b) składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Gimnazjum;
c) udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej Gimnazjum.
§ 25.
1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa.
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Gimnazjum oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
3. Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 Ustawy.
Rozdział 3
Rada Pedagogiczna
§ 26.
W Gimnazjum działa Rada Pedagogiczna.
§ 27.
1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Gimnazjum.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
3. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
4. Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Ustawa i Regulamin ustalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:
a) sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej;
b) wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej;
c) kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
d) zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Gimnazjum.
§ 28.
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
a) zatwierdzanie planów pracy Gimnazjum;
b) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c) ustalanie, po uzyskaniu opinii Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców, szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich wystawiania (Wewnątrzszkolny System Oceniania);
d) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Gimnazjum;
e) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Gimnazjum;
f) uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) powierzenie stanowiska wicedyrektora Gimnazjum;
b) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi;
c) organizację pracy Gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
d) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
e) propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.
4. Rada Pedagogiczna ponadto:
a) może wystąpić z wnioskiem o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Gimnazjum,
b) deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach.
§ 29.
Rada Pedagogiczna wykonuje także zadania sformułowane w przepisach prawa szkolnego, a w szczególności:
1) uchwala Statut Gimnazjum,
2) występuje z odwołaniem od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchylenia Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 Ustawy).
Rozdział 4
Rada Rodziców
§ 30.
1. W gimnazjum może działać Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców.
3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach, określa Regulamin Działalności Rady Rodziców.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.
5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
§ 31.
Do kompetencji Rady Rodziców należy występowanie do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Gimnazjum.
§ 32.
Do kompetencji Rady Rodziców należy ponadto:
1) udzielanie pomocy Gimnazjalnemu Samorządowi Uczniowskiemu,
2) działanie na rzecz stałej poprawy bazy,
3) współdecydowanie o formach pomocy uczniom,
4) współuczestniczenie w opracowaniu Programu Wychowawczego Gimnazjum,
5) delegowanie przedstawicieli do składu komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora Gimnazjum,
6) opiniowanie wniosków nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
§ 33.
1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Gimnazjum, z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł (fundusz Rady Rodziców).
2. Zasady wydatkowania środków funduszu określa Regulamin Działalności Rady Rodziców.
3. W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej funduszu.
Rozdział 5
Gimnazjalny Samorząd Uczniowski
§ 34.
Wszyscy uczniowie Gimnazjum, z mocy prawa, wybierają Gimnazjalny Samorząd Uczniowski.
§ 35.
1. Gimnazjalny Samorząd Uczniowski jest jedynym reprezentantem ogółu uczniów szkoły.
2. Przewodniczący reprezentuje Gimnazjalny Samorząd Uczniowski, w szczególności wobec organów Gimnazjum.
§ 36.
1. Zasady wybierania i działania Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego, uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Regulamin Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.
3. Szczegółowe kompetencje i zasady działania Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego normuje regulamin.
§ 37.
Dyrektor zapewnia organom Gimnazjalnego Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym, lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.
Rozdział 6
Współpraca organów Gimnazjum
§ 38.
1. Wszystkie decyzje podejmowane są zgodnie ze Statutem Gimnazjum i służą dobru dziecka.
2. Wszystkie organy szkoły współpracują w duchu porozumienia, tolerancji i wzajemnego szacunku umożliwiając swobodne działania i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji.
3. Rodzice i uczniowie przedstawiają Dyrektorowi Gimnazjum, Radzie Pedagogicznej wnioski i opinie w formie pisemnej i ustnej. Rozpatrzenie tych wniosków winno nastąpić w terminie 14 dni.
4. Organy Gimnazjum zobowiązane są do wzajemnego informowania się o podjętych decyzjach w terminie 14 dni.
5. W razie wystąpienia braku zgodności między organami należy zorganizować spotkanie w celu rozstrzygnięcia sprawy.
6. Decyzja podjęta na spotkaniu jest ostateczna.