Zarządzenie Nr FB.00501.367.2016 z dnia 2 grudnia 2016 r. w sprawie zasad centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w Gminie Mosina i jej jednostkach organizacyjnych
Zarządzenie Nr FB. 00501.367.2016
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 02 grudnia 2016 r.
w
sprawie zasad centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w Gminie
Mosina i jej jednostkach organizacyjnych
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, 1579 i 1948) w
związku z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach
rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków
publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem
środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu
terytorialnego (Dz. U. poz. 1454 i 1948) oraz w związku z wyrokiem Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. (C-276/14), a
także w związku z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26
października 2015 r. (Sygn. Akt I FPS 4/15) zarządza się, co następuje:
§
1. W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku VAT w Gminie
Mosina i jej jednostkach organizacyjnych zwanych dalej „jednostkami" ustala się
- obowiązujące od 1 stycznia 2017r. - procedury w tym zakresie.
§
2. 1. Procedury określone w niniejszym zarządzeniu obejmują wszystkie gminne
jednostki organizacyjne.
2.
Wykaz jednostek organizacyjnych zawiera załącznik do zarządzenia.
§
3. Zobowiązuje się wszystkich dyrektorów i kierowników jednostek budżetowych do
dokonania przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę i
odprowadzanych do budżetu pod kątem opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług VAT, a w konsekwencji podziału
na trzy kategorie, tj. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, objęte
zwolnieniem od podatku VAT oraz objęte stawkami podatku VAT (23%, 8% i 5%).
§
4. Wszelkie odpłatne czynności jednostek wymienionych w załączniku do
zarządzenia na rzecz własnej gminy (i na odwrót), a także odpłatne czynności
dokonywane pomiędzy tymi samymi jednostkami ( w tym dostawa i refakturowanie
mediów), od 1 stycznia 2017 r. stają się świadczeniami wewnętrznymi. Zatem
dokumentowane powinny być notą księgową i nie powinny być ujmowane w
ewidencjach sprzedaży ani w cząstkowych deklaracjach VAT-7 składanych przez te
jednostki gminne. Nie dotyczy to jednak odpłatnych świadczeń, jeśli stroną
takiej transakcji będzie inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina,
powiat, województwo samorządowe). Wówczas taką transakcję dokumentuje się
fakturą, a wynikające stąd kwoty ujmowane są w ewidencjach sprzedaży oraz w
cząstkowych deklaracjach VAT-7 składanych przez te jednostki gminne.
§
5. Umowy cywilnoprawne zawierane przez jednostki w imieniu i na rzecz gminy
muszą zawierać właściwe dane identyfikacyjne podmiotu je zawierającego, czyli:
pełną nazwę gminy, jej adres i jej NIP oraz dane jednostki jako podmiotu
reprezentującego gminę, czyli pełną nazwę jednostki wraz z jej adresem, a także
podpis dyrektora, kierownika jednostki z upoważnienia burmistrza.
Jeśli
jednostki we wcześniej zawieranych umowach nie mają cen brutto ani klauzuli o
doliczeniu właściwej kwoty VAT do ceny netto, to należy sporządzić nową umowę
lub aneks, w której zawarte zostaną zapisy o kwocie netto, podatku VAT i kwocie
brutto.
§
6. 1. Faktury wystawiane przez jednostki muszą zawierać wszystkie niezbędne
elementy, o których mowa w art. 106e ustawy o VAT. Przy czym ustala się, że
dane identyfikacyjne podmiotu dokonującego transakcji sprzedaży bądź zakupu
wpisywane będą na fakturach następująco:
Faktura
sprzedaży Faktura
nabycia
Sprzedawca Nabywca
Gmina Mosina Gmina Mosina
Pl.20 Października 1 Pl.20
Października 1
62-050 Mosina 62-050 Mosina
NIP 777-31-54-370 NIP
777-31-54-370
Wystawca Odbiorca
nazwa jednostki organizacyjnej
gminy nazwa jednostki
organizacyjnej gminy
i jej adres i
jej adres
2.
W celu dochowania terminu płatności z ww. faktur nabycia i by nie powodować
wydłużenia obiegu dokumentów, należy ich wystawcom jednocześnie wskazać ich
adresata. Oznacza to, że faktura taka powinna być doręczona podmiotowi widniejącemu
w niej jako odbiorca, a nie nabywca.
3.
W celu oznaczenia danych identyfikacyjnych na wystawianych fakturach
umożliwiających ich identyfikację ustala się wzory nadawania kolejnych numerów
faktur:
1)
dla Urzędu Miejskiego w Mosinie -„numer kolejny/rok sprzedaży/UM" pierwsza
faktura w 2017 r. 1/2017/UM,
2)
dla pozostałych jednostek - „numer kolejny/rok sprzedaży/skrócona nazwa
jednostki", np. Szkoła Podstawowa nr 1 w Mosinie numer pierwszej faktury wystawionej
w 2017 r. - 1/2017/SP1
§
7. 1. Począwszy od miesiąca stycznia 2017r. zobowiązuje się dyrektorów i
kierowników jednostek do obowiązkowego prowadzenia cząstkowych ewidencji
sprzedaży za poszczególne miesiące rozliczeniowe.
2.
Ewidencja dokonywanej sprzedaży powinna być prowadzona zarówno na podstawie wystawianych
przez jednostkę faktur, jak i na podstawie innych dokumentów niż faktury. Te
inne dokumenty dotyczyć będą w szczególności sytuacji, gdy sprzedaż odbywa się
na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej.
§
8. 1. Jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT, to
począwszy od miesiąca stycznia 2017r. zobowiązuje się dyrektorów tych jednostek
do prowadzenia cząstkowych ewidencji zakupów za poszczególne miesiące
rozliczeniowe.
2.
Ewidencja dokonywanych zakupów powinna być prowadzona wyłącznie na podstawie
otrzymywanych faktur i to jedynie takich, z których jednostka posiada -
wynikające z ustawy o VAT - prawo do odliczeń podatku naliczonego VAT. Prawo
takie jednostce przysługuje wyłącznie wówczas gdy dokonany zakup jest związany
z czynnościami jednostki, które zostały lub zostaną opodatkowane stawkami
podatku VAT 23%, 8% lub 5%.
3.
W celu ujednolicenia numeracji prowadzonych cząstkowych ewidencji sprzedaży i
zakupu ustala się w jednostkach następujący sposób ich oznaczenia:
1)
nazwa rejestru: rejestr zakupu/rejestr sprzedaży,
2)
numer rejestru: „kolejny numer/Gmina Mosina /skrócona nazwa jednostki,
3)
okres którego dotyczy: miesiąc/rok,
4)
nazwa podmiotu: pełna nazwa Gminy/pełna nazwa jednostki,
5)
adres jednostki,
6)
NIP gminy.
§
9. W celu prawidłowego rozliczenia przez Gminę podatku VAT z Urzędem Skarbowym
zobowiązuje się kierowników i dyrektorów
jednostek do:
1) wyznaczenia osoby odpowiedzialnej
za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w jednostce i
przekazania tych danych pracownikowi zajmującemu się rozliczaniem podatku VAT w
Gminie,
2)
dostarczanie
ewidencji sprzedaży oraz jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku
naliczonego VAT ewidencji zakupu pracownikowi zajmującego się rozliczaniem
podatku VAT Gminy z Urzędem Skarbowym i sporządzeniem zbiorczej deklaracji
podatkowej dla Gminy,
3)
dostarczanie
ewidencji sprzedaży oraz jeśli jednostce przysługuje prawo do odliczeń podatku
naliczonego VAT ewidencji zakupu pracownikowi zajmującemu się rozliczaniem
podatku VAT Gminy z Urzędem Skarbowym w
nieprzekraczalnym terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca za miesiąc
poprzedni.
4)
przekazanie
pracownikowi zajmującemu się rozliczaniem podatku VAT i sporządzeniem zbiorczej
deklaracji podatkowej dla Gminy przez każdą jednostkę za dany miesiąc do
10-tego dnia następnego miesiąca comiesięcznej cząstkowej deklaracji VAT-7 (na
wzorze aktualnie obowiązującym), a także ewentualnie, jeśli taki będzie wynik
rozliczenia podatku przez jednostkę, obliczoną
do zapłaty kwotę zobowiązania podatku VAT,
5) dokonanie stosownych zmian w
polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce, w szczególności w
zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczeniem podatku VAT.
§
10. Agregacja danych zawartych w cząstkowych rejestrach sprzedaży i zakupu
prowadzonych dla celów prawidłowego sporządzenia cząstkowych deklaracji VAT-7
dostarczonych przez jednostki oraz Urząd, następować będzie w zbiorczym
rejestrze sprzedaży i zakupu w księgowości Urzędu przez pracownika zajmującego
się rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem zbiorczej deklaracji podatkowej
dla Gminy.
§
11. Niniejsze Zarządzenie należy traktować jako jeden z elementów polityki
rachunkowości Gminy.
§
12. Zobowiązuje się dyrektorów i kierowników jednostek do ścisłego
przestrzegania postanowień zarządzenia oraz uwzględnienia jego zapisów w
polityce rachunkowości jednostki.
§
13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od 1
stycznia 2017 r.
Załącznik do
Zarządzenia Burmistrza Gminy Mosina
Nr
FB. 00501.367.2016 z dnia 2 grudnia 2016r.
Wykaz
jednostek organizacyjnych Gminy Mosina
Lp.
|
Nazwa
pełna jednostki
|
Nazwa
skrócona
jednostki
|
Adres
|
1.
|
Urząd
Miejski w Mosinie
|
UM
|
62-050 Mosina
Pl.20 Października 1
|
2.
|
Ośrodek
Pomocy Społecznej w Mosinie
|
OPS
|
62-050 Mosina
ul. Dworcowa 4
|
3.
|
Ośrodek
Sportu i Rekreacji w Mosinie
|
OSiR
|
62-050 Mosina
ul. Szkolna 1
|
4.
|
Zespół
Szkół w Daszewicach
|
ZSD
|
Daszewice ul. Szkolna
16 61-160 Poznań
|
5.
|
Zespół
Szkół w Krośnie
|
ZSK
|
Krosno ul. Główna 43
62-050 Mosina
|
6.
|
Zespół
Szkół w Rogalinie
|
ZSR-n
|
62-022 Rogalin ul.
Poznańska 2
|
7.
|
Zespół
Szkół w Rogalinku
|
ZSR-k
|
62-022 Rogalinek ul.
Poznańska 19
|
8.
|
Zespół
Szkół w Mosinie
|
ZSM
|
62-050 Mosina ul.
Sowiniecka 75
|
9.
|
Gimnazjum
nr 1 w Mosinie
|
G1
|
62-050 Mosina ul.
Szkolna 1
|
10.
|
Gimnazjum
w Pecnej
|
GP
|
62-053 Pecna ul. Główna
20
|
11.
|
Szkoła
Podstawowa nr 1 w Mosinie
|
SP1
|
62-050 Mosina ul.
Szkolna 1
|
12.
|
Szkoła
Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Czapurach
|
SPC
|
Czapury ul. Poznańska
78 61-160 Poznań
|
13.
|
Szkoła
Podstawowa „Pod Lipami" w Krosinku
|
SPK
|
Krosinko ul. Wiejska
43 62-050 Mosina
|
14.
|
Szkoła
Podstawowa w Pecnej
|
SPP
|
62-053 Pecno ul.
Szkolna 19
|
15.
|
Przedszkole
nr 2 „Wesołe Skrzaty" w Mosinie
|
P2
|
62-050 Mosina
ul.Powst.Wlkp.1
|
16.
|
Przedszkole
nr 3 -Integracyjne w Mosinie
|
P3
|
62-050 Mosina ul.
Topolowa 6
|
17.
|
Przedszkole
nr 4 w Mosinie
|
P4
|
62-050 Mosina ul.
Kasprowicza 28
|
18.
|
Przedszkole
w Wiórku
|
PW
|
Wiórek ul. Szkolna 11
61-160 Poznań
|