Zgłoszenie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej

ZGŁOSZENIE WPISU DO CENTRALNEJ EWIDENCJI I INFORMACJI O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

 

 WZORY WNIOSKÓW --->>> DOSTĘPNE TUTAJ <<<---


Ogólny opis:

  1. Od 1 lipca 2011 r. powstała Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej prowadzona przez Ministra Gospodarki oraz zmieniły się także zasady rejestracji działalności gospodarczej.
    Przedsiębiorca może zarejestrować działalność na stronie: www.firma.gov.pl lub www.ceidg.gov.pl

  2. Aby osoba fizyczna mogła rozpocząć działalność gospodarczą powinna uzupełnić i złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
    Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG składa się oświadczenie o braku orzeczonych wobec osoby, której wpis dotyczy - zakazów, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  3. Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis. Wpis jest dokonywany nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku.
    Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
  4. Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer NIP. W momencie założenia jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się numerem firmy. Jeżeli straciliśmy potwierdzenie nadania numeru NIP, to w Urzędzie Skarbowym składamy formularz NIP-5 w celu otrzymania duplikatu. Jeżeli nie pamiętasz numeru NIP należy wystąpić o duplikat.
  5. Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG. Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków zaświadczeń o wpisie w CEIDG. Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach zamieniono zaświadczenie na oświadczenie.
  6. Integralną częścią wniosku o wpis do CEIDG jest żądanie:
  1. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej wypełnia się również przy:


Wymagane dokumenty:

  1. Wypełniony formularz wniosku.
  2. Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu)


Sposób dostarczania dokumentów

  1. Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna możesz wybrać jeden z trybów postępowania:
W przypadku przesłania dokumentacji pocztą tradycyjną należy wysłać ją na adres:

Urząd Miejski w Mosinie

Referat Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
ul. Dworcowa 3
62-050 Mosina
lub złożyć osobiście w Urzędzie Miejskim w Mosinie pokój nr 110 w godzinach pracy Urzędu.

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni.


Termin i sposób załatwienia:

  1. Wpis dokonywany jest z chwilą umieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do CEIDG pod warunkiem, że wniosek jest złożony poprzez osobę uprawnioną i jest poprawny.
    Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
  2. Zaświadczenie o wpisie w CEIDG dotyczące przedsiębiorców będących osobami fizycznymi w zakresie jawnych danych, ma formę dokumentu elektronicznego, albo wydruku ze strony internetowej CEIDG.
  3. Minister Gospodarki zobowiązany jest do przekazania drogą elektroniczną, niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego informacji:


Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.


Tryb odwoławczy:

Nie występuje


Opłaty:

  1. Wniosek jest wolny od opłat.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu lub kopii: 17 PLN
    Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.
  3. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
  4. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić na konto Urzędu Miejskiego w Mosinie.
    GBS Mosina 2690480007 0000 0215 2000 0002


Informacje na temat przebiegu sprawy:

  1. Na stronie internetowej www.ceidg.gov.pl

  2. Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać poprzez bezpośredni kontakt z urzędem.
    Informacji udziela: Referat Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej
    pod numerami telefonów: 61 8109-562 lub 61 8109-563


Przydatne linki:

  1. Wszystkie formularze wraz z instrukcjami dostępne są na stronie www.ceidg.gov.pl w zakładce Formularze i instrukcje.

  2. Wyszukiwarki kodów PKD:
    1. www.biznes.gov.pl
    2. www.stat.gov.pl

  3. Portal rządowy dla przedsiębiorców: www.biznes.gov.pl