Zarządzenie nr 91/2005 z 27 grudnia 2005 r.
ZARZĄDZENIE NR 91
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 27 grudnia 2005r.
w sprawie szczegółowych zasad organizacji kontroli w Urzędzie Miejskim w Mosinie oraz w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli
Na podstawie art. 33 ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia wstępne
§ 1
- Niniejsze zarządzenie określa szczegółowe zasady organizacji kontroli w Urzędzie Miejskim w Mosinie, zwanym dalej Urzędem" oraz zasady i tryb przeprowadzania kontroli przez komórki organizacyjne Urzędu w komórkach organizacyjnych Urzędu oraz w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza Gminy Mosina.
- Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mowa jest o:
- Regulaminie, to należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Mosinie nadany Urzędowi przez Burmistrza Gminy Mosina. Postanowienia ogólne dotyczące działalności kontrolnej w Urzędzie określone są w tym Regulaminie;
- Gminie, Burmistrzu, zastępcy Burmistrza, Sekretarzu, Skarbniku, referacie, to pojęcia te należy rozumieć zgodnie z definicjami Regulaminu;
- jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza, to należy przez to rozumieć gminne jednostki organizacyjne oraz inne jednostki organizacyjne, w stosunku do których Burmistrzowi Gminy Mosina przypisano obowiązki w zakresie kontroli i nadzoru.
- Niniejszego zarządzenia, nie stosuje się, jeżeli z przepisów szczególnych wynikają inne zasady lub tryb prowadzenia kontroli.
- W sprawach procedury kontroli prawidłowości wykonania zadania publicznego i wykorzystania środków publicznych przyznanych na jego realizację, w trybie otwartego konkursu ofert stosuje się odrębne zarządzenie Burmistrza Gminy Mosina.
Rozdział II
Działalność kontrolna w Urzędzie
§ 2
Celem kontroli prowadzonej w Urzędzie jest w szczególności:
- zapewnienie informacji niezbędnych dla kierowania gospodarką gminną i podejmowania decyzji;
- ocena stopnia realizacji celów i wykonania zadań, prawidłowości i legalności działania oraz skuteczności stosowanych form i środków;
- ocena prawidłowości procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem;
- doskonalenie pracy Urzędu oraz jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza.
§ 3
- System kontroli w Urzędzie obejmuje: kontrolę wykonywaną przez przełożonych w stosunku do podległych im pracowników, kontrolę wewnętrzną, której poddawane są komórki organizacyjne Urzędu, oraz kontrolę zewnętrzną, której poddawane są jednostki organizacyjne podległe i nadzorowane przez Burmistrza.
- Kierownicy referatów i ich zastępcy, kierownicy komórek organizacyjnych oraz inni sprawujący funkcje związane z kierowaniem zespołami, zobowiązani są do prowadzenia kontroli w stosunku do podległych im pracowników w zakresie realizacji obowiązków wynikających ze stosunku pracy, regulaminów oraz kart stanowisk pracy.
- Kontrolę wewnętrzną wykonują:
- Audytor Wewnętrzny - w zakresie kontroli: organizacji, zarządzania i funkcjonowania, w tym także przestrzegania prawa zamówień publicznych;
- Referat finansowo - budżetowy w zakresie kontroli określonej w ustawie o finansach publicznych;
- Referat Organizacyjny - w zakresie dyscypliny pracy;
- Biuro Obsługi Interesantów - w zakresie przyjmowania, ewidencjonowania i terminowości rozpatrywania skarg i wniosków;
- Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych - w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
- Administrator Bezpieczeństwa Informacji - w zakresie ochrony danych osobowych w systemach informatycznych;
- doraźnie powoływane zespoły, w zakresie ustalonym każdorazowo.
- Kontrolę zewnętrzną w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza wykonują:
- Audytor Wewnętrzny - w zakresie kontroli: organizacji, zarządzania i funkcjonowania oraz przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych;
- referaty, za pośrednictwem których Burmistrz wykonuje nadzór nad tymi jednostkami - w zakresie kontroli funkcjonowania i organizacji oraz kontroli realizacji zadań przypisanych tym jednostkom;
- doraźnie powoływane zespoły, w zakresie ustalonym każdorazowo.
- Kontrolę wykorzystania dotacji na realizację zadań publicznych przez podmioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych wykonuje referat finansowo-budżetowy.
- Kontrolę zgodności z prawem, prowadzi na zasadach określonych w odrębnych przepisach Radca Prawny.
§ 4
- Działalność kontrolna prowadzona jest na podstawie rocznego planu kontroli. Plan określa jednostki kontrolowane i zakres kontroli oraz przewidywane terminy przeprowadzania czynności kontrolnych.
- Roczny plan kontroli sporządza Audytor Wewnętrzny do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok objęty planem kontroli na podstawie informacji otrzymanych od podmiotów zobowiązanych do przeprowadzenia kontroli.
- Plan kontroli zatwierdza Burmistrz po akceptacji właściwego zastępcy Burmistrza, Sekretarza albo Skarbnika nadzorującego pracę podmiotu zobowiązanego do prowadzenia kontroli.
- Polecenie przeprowadzenia w komórce lub jednostce organizacyjnej kontroli doraźnej, tj. kontroli nie ujętej w planie kontroli, wydaje podmiotowi przeprowadzającemu kontrolę nadzorujący tę komórkę lub jednostkę: Burmistrz, zastępca Burmistrza, Sekretarz albo Skarbnik. Polecenie przeprowadzenia kontroli wyżej wymienieni wydają z własnej inicjatywy albo na wniosek osoby kierującej komórką lub jednostką, która ma być poddana kontroli.
- Sprawozdanie z realizacji planu kontroli za poprzedni rok Audytor Wewnętrzny składa Burmistrzowi do dnia 31 marca roku następnego.
Rozdział III
Zasady i tryb przeprowadzania kontroli
Zasady przeprowadzania kontroli
§ 5
Kontrole przeprowadza się jako kontrole kompleksowe lub problemowe. Szczegółowy zakres kontroli określany jest w tezach do kontroli.
§ 6
- Kontrolę przeprowadzają pracownicy, którym przypisano takie zadania oraz pracownicy, którym doraźnie zlecono przeprowadzenie kontroli bądź badania.
- Czynności kontrolne wykonują pracownicy wyznaczeni do prowadzenia kontroli, zwani dalej kontrolującymi", jednoosobowo lub w zespołach.
- Do przeprowadzania kontroli zespołowych, mogą być włączeni pracownicy różnych komórek i jednostek organizacyjnych Urzędu.
- Powołujący zespół wyznacza osobę kierującą zespołem kontrolnym.
§ 7
- Podstawą do wykonywania czynności kontrolnych w komórkach organizacyjnych Urzędu, jak i w jednostkach organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza, dla kontroli ujętych w planie, jest stosowne upoważnienie Burmistrza Gminy, a dla pozostałych kontroli upoważnienie Burmistrza oraz polecenie przeprowadzenia kontroli wystawione przez Burmistrza bądź właściwego zastępcę Burmistrza, Sekretarza albo Skarbnika.
- Do przeprowadzenia kontroli zagadnień zakwalifikowanych jako niejawne, wymagane jest ponadto uprawnienie określone w odrębnych przepisach prawa.
§ 8
- Kontrolujący podlega wyłączeniu od czynności kontrolnych, jeżeli wyniki kontroli mogą oddziaływać na jego prawa lub obowiązki albo na prawa lub obowiązki jego małżonka, krewnych, powinowatych, bądź osób, z którymi pozostaje w bliskich stosunkach.
- O przyczynach powodujących wyłączenie kontrolujący obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Burmistrza, który decyduje o jego wyłączeniu.
§ 9
- Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz w miejscach wykonywania jej zadań, albo w miarę potrzeby w siedzibie podmiotu przeprowadzającego kontrolę.
- Czynności kontrolne przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostkach kontrolowanych, a jeżeli tego wymaga dobro kontroli - również poza godzinami pracy.
§ 10
- Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, kontrolujący okazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej dokumenty uprawniające do przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany zapewnić kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, oraz spowodować niezwłoczne przedstawienie żądanych materiałów i zapewnić terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników jednostki.
Dokonywanie ustaleń kontroli
§ 11
- Kontrolujący dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów i z należytą starannością.
- Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, oględziny, zeznania świadków, opinie biegłych, szkice, zdjęcia fotograficzne, jak również pisemne notatki, wyjaśnienia i oświadczenia.
- Pobranie dowodów rzeczowych powinno być opisane w protokole i odbywać się, o ile to możliwe, w obecności osób odpowiedzialnych za kontrolowane stanowisko pracy. Dowód rzeczowy powinien być zaopatrzony przez przedstawiciela jednostki kontrolowanej i kontrolującego w trwałe cechy lub znaki, uniemożliwiające zastąpienie go innymi.
- Przy kontroli magazynu, kontroli kasy i podobnych czynnościach niezbędna jest obecność osoby odpowiedzialnej za dany dział lub odcinek pracy, a w razie jej nieobecności - komisji powołanej przez kierownika jednostki kontrolowanej.
- Z przebiegu czynności, o których mowa w ust. 4, sporządza się protokół, który podpisują kontrolujący oraz osoby wymienione w ust. 4.
§ 12
- Dowody zbierane w toku kontroli powinny być zabezpieczone i przechowywane w sposób wyłączający do nich dostęp osób nieuprawnionych.
- Kontrolujący dokonuje zabezpieczenia dowodów niezbędnych do dalszego postępowania przez:
- oddanie dowodów na przechowanie kierownikowi jednostki kontrolowanej lub jego zastępcy, według sporządzonego protokołu zabezpieczenia dowodów;
- zabranie dowodów z jednostki kontrolowanej, na podstawie protokołu zabezpieczenia, zwłaszcza w razie ujawnienia nieprawidłowości i działań noszących znamiona czynów przestępczych.
- O zwolnieniu dowodów spod zabezpieczenia decyduje kontrolujący.
§ 13
- Kontrolujący może sporządzić lub zlecić jednostce kontrolowanej sporządzenie niezbędnych dla kontroli odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
- Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z dokumentami potwierdza pracownik sporządzający albo kierownik komórki lub jednostki organizacyjnej, w której dokument się znajduje. Zgodność odpisów, wyciągów, zestawień i obliczeń opartych na dokumentach finansowo-księgowych potwierdza główny księgowy.
§ 14
- Każdy pracownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany na żądanie kontrolującego udzielić wszelkich wyjaśnień ustnych i pisemnych dotyczących przedmiotu kontroli, w terminie wyznaczonym przez kontrolującego.
- Wyjaśnienia ustne mogą być przyjęte i zaprotokołowane w formie odpowiedzi na zadane konkretne pytania.
§ 15
- Każdy pracownik jednostki kontrolowanej może w związku z kontrolą złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie w przedmiocie kontroli.
- Składane przez pracownika ustne oświadczenie podlega zapisaniu w protokole przyjęcia oświadczenia.
§ 16
Dokumenty powstałe w wyniku kontroli służą do użytku wewnętrznego i mogą zostać uznane przez polecającego przeprowadzenie kontroli za tajemnicę służbową - w rozumieniu ustawy z dnia 22.01.1999 r. o ochronie informacji niejawnych (tekst jedn. - Dz. U. z 2005r. Nr 196, poz. 1631 z późn. zm.).
Wykorzystanie ustaleń w czasie trwania kontroli
§ 17
- W toku czynności kontrolnych kontrolujący informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach i nieprawidłowościach wskazując równocześnie na celowość niezwłocznego podjęcia działań zapobiegawczych i usprawniających.
- Za niezwłoczne podjęcie działań zapobiegawczych i zaradczych, a także usprawniających oraz sposób ich zastosowania w trakcie kontroli odpowiada kierownik jednostki kontrolowanej.
§ 18
W razie ujawnienia w toku kontroli okoliczności uzasadniających podejrzenie popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Burmistrza.
Protokół kontroli
§ 19
- Ustalenia kontroli opisuje się w protokole kontroli, który powinien zawierać stwierdzone fakty, stanowiące podstawę do oceny działalności jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia (ze wskazaniem naruszonych przepisów), ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne.
- Protokół powinien zawierać ponadto:
- wskazanie podstawy przeprowadzenia kontroli;
- nazwę jednostki kontrolowanej w pełnym brzmieniu i dokładny jej adres;
- imię, nazwisko i stanowisko kontrolującego oraz numer i datę polecenia przeprowadzenia kontroli;
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem przerw w kontroli;
- określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą;
- imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej, a w miarę potrzeby głównego księgowego i innych kierowników komórek organizacyjnych oraz okres zatrudnienia w tej jednostce;
- informacje o sprawdzeniu prawidłowości wykonania zaleceń wydanych w związku z poprzednią kontrolą (nie dotyczy kontroli doraźnej, której przedmiotem nie jest kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych);
- wyszczególnienie załączników do protokołu;
- wzmiankę o poinformowaniu kierownika jednostki kontrolowanej o przysługujących mu uprawnieniach przewidzianych w § 22 oraz o ewentualnych zastrzeżeniach do ustaleń kontroli;
- informację o zgłaszanych zastrzeżeniach i sposobie ich rozstrzygnięcia;
- dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu oraz wzmiankę o doręczeniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej;
- datę sporządzenia protokołu oraz datę podpisania protokołu przez kontrolowanego.
- Protokół powinien być przedłożony kierownikowi jednostki kontrolowanej w ciągu 14 dni od zakończenia czynności kontrolnych.
§ 20
- Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej - w ciągu 3 dni od jego przedłożenia - a jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowo-księgowe, również główny księgowy.
- Podpisany egzemplarz protokołu kontrolujący wręcza kierownikowi jednostki kontrolowanej.
§ 21
- Jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej zgłaszają zastrzeżenia co do ustaleń, kontrolujący dodatkowo bada zasadność zastrzeżeń i w uzasadnionych przypadkach uzupełnia lub koryguje protokół w terminie 7 dni od zgłoszenia zastrzeżenia.
- Gdy kierownik lub główny księgowy jednostki kontrolowanej odmawia podpisania protokołu, to w ciągu 3 dni jest zobowiązany złożyć pisemne uzasadnienie takiego stanowiska.
- Odmowa podpisania protokołu kontroli przez kierownika lub głównego księgowego jednostki kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego oraz do wszczęcia postępowania pokontrolnego.
- O odmowie podpisania protokołu kontrolujący czyni wzmiankę w protokole kontroli oraz dołącza złożone przez kierownika lub głównego księgowego pisemne wyjaśnienia.
§ 22
Kierownik jednostki kontrolowanej może złożyć w ciągu 7 dni od podpisania protokołu pisemne wyjaśnienie okoliczności i przyczyn powstania nieprawidłowości opisanych w protokole kontroli.
§ 23
Każdy z terminów określonych w § 20 - 22, w przypadku kontroli doraźnej, realizowanej poza planem, może zostać skrócony przez kontrolującego, stosownie do okoliczności, o czym kontrolujący zawiadamia jednostkę kontrolowaną.
Rozdział IV
Postępowanie pokontrolne
§ 24
- Kierownik jednostki kontrolowanej, na wniosek kontrolującego, organizuje naradę pokontrolną w celu omówienia ustaleń kontroli i określenia środków zmierzających do usprawnienia badanej działalności.
- W naradzie pokontrolnej, której przewodniczy kierownik jednostki kontrolowanej, uczestniczą wskazani przez kontrolującego pracownicy zajmujący stanowiska kierownicze i pracownicy odpowiedzialni za kontrolowany odcinek pracy.
§ 25
- Na podstawie ustaleń kontroli podmiot przeprowadzający kontrolę przygotowuje:
- informację o wynikach kontroli;
- projekt zaleceń pokontrolnych dla jednostki kontrolowanej lub projekt pisma powiadamiającego o nieformułowaniu zaleceń pokontrolnych;
- w razie potrzeby projekt wystąpienia do innych organów kontroli bądź ścigania.
- Informacja o wynikach kontroli winna zawierać krótkie omówienie dokonanych ustaleń, ocenę wagi stwierdzonych nieprawidłowości, ze wskazaniem naruszonych przepisów, zasygnalizowanie występujących zagrożeń i wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości oraz stwierdzenie o ewentualnej konieczności zawiadomienia bądź wystąpienia do innych organów kontroli bądź ścigania. Informacja może zawierać również inne uwagi i propozycje związane z wykonaną kontrolą.
- Zalecenia pokontrolne powinny zawierać wnioski i polecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień oraz usprawnienia badanej działalności wraz z podaniem terminów wykonania zaleceń.
§ 26
- Materiały, o których mowa w § 25 ust. 1, przekazuje się wraz z protokołem kontroli Burmistrzowi, a także nadzorującemu kontrolowaną jednostkę zastępcy Burmistrza, Sekretarzowi albo Skarbnikowi (zgodnie z właściwością) w ciągu 14 dni od podpisania protokołu, do zapoznania się i podpisania zaleceń pokontrolnych przez Burmistrza.
- W przypadku kontroli finansowych, informację o wynikach kontroli otrzymuje do wiadomości także Skarbnik.
§ 27
Zalecenia pokontrolne, niezwłocznie po podpisaniu, przekazywane są jednostce, której dotyczą, przez podmiot przeprowadzający kontrolę.
§ 28
- Kierownik kontrolowanej jednostki w wyznaczonym terminie powiadamia, poprzez podmiot przeprowadzający kontrolę, o wykonaniu zaleceń (załączając w uzasadnionych przypadkach kopie dokumentów potwierdzających ich wykonanie) lub o przyczynach ich niewykonania.
- Podmiot przeprowadzający kontrolę weryfikuje przedłożoną informację i w miarę potrzeby egzekwuje jej uzupełnienie poprzez wystąpienie bezpośrednie albo poprzez przygotowanie stosownego pisma do podpisu przez nadzorującego kontrolowaną jednostkę.
- Sprawdzenie wykonania zalecenia pokontrolnego następuje w trakcie rekontroli lub kolejnej kontroli danej jednostki.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 29
Kierownicy komórek i jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za prawidłowe wykorzystanie wyników kontroli oraz za wykonanie wniosków i zaleceń z kontroli.
§ 30
Wykonanie zarządzenia powierza się kierownikom komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego w Mosinie oraz kierownikom jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez Burmistrza Gminy Mosina.
§ 31
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.