Zarządzenie Nr 442
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 30 lipca 2009 roku
w sprawie : wprowadzenia Karty Audytu Wewnętrznego.
Na podstawie art.31 i art.33 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam do stosowania Kartę Audytu Wewnętrznego, stanowiącą Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 442
Burmistrza Gminy Mosina
z dnia 30 lipca 2009 roku
KARTA AUDYTU WEWNĘTRZNEGO
§ 1
1. Audytor wewnętrzny jest zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Mosinie i podlega bezpośrednio Burmistrzowi.
2. Audytor wewnętrzny przeprowadza audyt wewnętrzny w:
a) Urzędzie,
b) jednostkach organizacyjnych Gminy.
§ 2
1. Podstawowym celem prowadzenia audytu wewnętrznego jest wprowadzenie usprawnień w funkcjonowaniu Urzędu Miejskiego w Mosinie oraz jednostkach organizacyjnych Gminy.
2. Audyt wewnętrzny, poprzez niezależną i obiektywną ocenę systemów zarządzania i kontroli oraz procedur, dostarcza Burmistrzowi racjonalne zapewnienie, że systemy te działają prawidłowo.
3. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania o charakterze zapewniającym oraz czynności doradcze.
4. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostce, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga Burmistrza we właściwej realizacji tych procesów.
5. Audytor wewnętrzny wykonując swoje zadania, jest obowiązany przestrzegać podstawowych zasad wynikających z Kodeksu etyki audytora wewnętrznego oraz Standardów audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, ogłoszonych przez Ministra Finansów.
§ 3
1. Audytor wewnętrzny jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności Urzędu Miejskiego w Mosinie oraz jednostek organizacyjnych Gminy, z zachowaniem obowiązujących przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz innych wyłączeń przewidzianych przepisami prawa.
2. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów, materiałów i pomieszczeń, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego.
3. W czasie wykonywania czynności audytowych audytor ma prawo żądać, zarówno w formie pisemnej jak i ustnej, od kierowników i pracowników komórek organizacyjnych informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego.
4. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Audytor wewnętrzny niezwłocznie powiadamia Burmistrza o wszelkich próbach ograniczania zakresu audytu.
5. Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
§ 4
1. Audyt wewnętrzny obejmuje ocenę i badanie adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania jednostką, a w szczególności:
a) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;
b) ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy;
c) ocenę zabezpieczenia mienia jednostki;
d) ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki;
e) przegląd programów i projektów w celu ustalenia zgodności funkcjonowania jednostki z planowanymi wynikami i celami;
f) ocenę procedur i praktyk sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej;
g) ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli.
2. Audyt wewnętrzny obejmuje także wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnianie funkcjonowania jednostki;
3. Audyt wewnętrzny może objąć zakresem swojego badania wszystkie obszary działania jednostki.
§ 5
1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzeni audytu, zwane dalej „sprawozdaniem”, w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
2. Audytor wewnętrzny przed zwołaniem narady zamykającej, może przekazać kierownikowi komórki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, projekt sprawozdania.
3. Sposób i tryb przekazania sprawozdania określają odrębne przepisy.
§ 6
1. Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor uwzględnia wyniki kontroli i sprawdzeń dokonanych przez Najwyższą Izbę Kontroli, Regionalną Izbę Obrachunkową i inne instytucje kontrolne.
2. Audytor powinien porozumiewać się z Najwyższą Izbą Kontroli, Regionalną Izbą Obrachunkową i innymi instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Burmistrzem Gminy.