Uchwała nr VI/52/03
Rady Miejskiej w Mosinie
z dnia 27 lutego 2003 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.
Na podstawie art. 5a ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Uchwała niniejsza określa zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Mosina.
§ 2.
Ilekroć w niniejszej uchwale mowa o:
Rozdział 2.
Zasady przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.
§ 3.
W konsultacjach społecznych mieszkańcy Gminy wypowiadają swoje opinie w sprawach, w których przeprowadzenia konsultacji społecznych:
§ 4.
W przypadkach, o których mowa w § 3 pkt 2, podstawą przeprowadzenia konsultacji jest uchwała Rady w sprawie przeprowadzenia konsultacji.
§ 5.
W uchwale, o której mowa w § 4, określa się:
§ 6.
Karta konsultacyjna może być zadrukowana tylko na jednej stronie.
§ 7.
§ 8.
Uchwała, o której mowa w § 4, podlega podaniu do publicznej wiadomości.
§ 9.
§ 10.
Konsultacje przeprowadza się w dzień wolny od pracy.
§ 11.
§ 12.
Warunkiem prowadzenia konsultacji oraz kampanii konsultacyjnej przez organy Gminy jest przeznaczenie środków na ten cel w budżecie Gminy .
§ 13.
Sprawozdanie finansowe z wydatków budżetowych poniesionych na pokrycie kosztów działań, o jakich mowa w § 12, podawane jest do publicznej wiadomości.
Rozdział 3.
Tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.
§ 14.
Konsultacje przeprowadza się na podstawie uchwały Rady, o której mowa w § 4 i 5.
§ 15.
Uchwała, o której mowa w § 4, podlega podaniu do publicznej wiadomości.
§ 16.
Konsultacje przeprowadzają i ustalają jego wynik powołane w tym celu obwodowe i gminna komisje konsultacyjne.
§ 17.
Konsultacje należy przeprowadzić nie wcześniej, niż po upływie 14 dni i nie później niż po upływie 40 dni od dnia podania do publicznej wiadomości uchwały, o której mowa w § 4.
§ 18.
Mieszkańcy mogą wyrażać swe opinie w lokalach obwodowych komisji konsultacyjnych, przez wrzucenie kart konsultacyjnych do urn, w dniu konsultacji, określonym w uchwale, o której mowa w § 4, w czasie od godz. 8.00 do godz. 20.00.
§ 19.
§ 20.
Mieszkańcy wyrażają swa opinię co do poddanych konsultacji pytań lub wariantów rozstrzygnięć poprzez wypełnienie karty konsultacyjnej.
§ 21.
Nie później niż na 7 dni przed terminem konsultacji gminna komisja konsultacyjna:
§ 22.
W przypadku poddania konsultacji więcej, niż jednej sprawy, na karcie konsultacyjnej zamieszcza się kolejno pytania albo warianty rozstrzygnięć poddane konsultacji.
§ 23.
Każda karta konsultacyjna winna zostać opieczętowana pieczęcią urzędową Gminy.
§ 24.
Przy ustalaniu wyników konsultacji bierze się pod uwagę karty konsultacyjne, które:
§ 25.
§ 26.
Członkom obwodowych komisji konsultacyjnych przysługuje prawo zgłaszania uwag do protokołu.
§ 27.
Bezpośrednio po dokonaniu czynności, o których mowa w § 24 i § 25, przewodniczący obwodowych komisji konsultacyjnych:
§ 28.
§ 29.
Zbiorcze dane, o jakich mowa w § 28 ust. 2, gminna komisja konsultacyjna podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości.
§ 30.
Po dokonaniu czynności określonych w § 28 ust. 1, gminna komisja konsultacyjna przekazuje Burmistrzowi swe dokumenty wraz z pieczęcią urzędową.
§ 31.
Burmistrz przechowuje dokumenty wymienione w §§ 28 - 30.
§ 32.
Burmistrz jest odpowiedzialny za udostępnianie do publicznej wiadomości dokumentów wymienionych w § 28 w rozumieniu i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz.1198) .
Rozdział 4.
Przepis końcowy.
§ 33.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
UZASADNIENIE
Przepisy art. 4a ust. 1, art. 5 ust. 1 i art. 5a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, nakładają na samorząd terytorialny obowiązek określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Konsultacje z mieszkańcami stanowią kolejną - obok referendum i wyborów powszechnych do organów jednostek samorządu terytorialnego - formę demokracji bezpośredniej. W odróżnieniu jednak od wyborów i referendum, konsultacje społeczne nie stanowią formy podejmowania przez wspólnoty lokalne rozstrzygnięć merytorycznych, czy personalnych, a jedynie formę sondowania opinii społeczności lokalnej.
W powołanych wyżej przepisach określone są sytuacje, w których organy jednostek samorządu terytorialnego obowiązkowo muszą przeprowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami, jak również sytuacje, w których konsultacje takie mogą zostać przeprowadzone. Oznacza to, że konsultacje takie mogą mieć charakter obligatoryjny lub fakultatywny. Z tego względu wszystkie rady gmin mają bezwzględny obowiązek podjęcia uchwał w tej sprawie. Podjęcie wspomnianej wyżej uchwały nie jest w szczególności uzależnione od tego, czy w danej gminie zaistniała sytuacja wymagająca - według powołanych wyżej przepisów ustaw samorządowych - przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami. Ma to bowiem zagwarantować, iż w przypadku zaistnienia sytuacji wymagającej przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami, będą one mogły się odbyć w każdym dającym się racjonalnie określić terminie, który nie będzie uwarunkowany wcześniejszymi: ani określeniem zasad i trybu przeprowadzania tych konsultacji przez radę gminy, ani opublikowaniem uchwały rady gminy w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami przez właściwego wojewodę, we właściwym wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Uchwała w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami jest aktem prawa miejscowego. Określone w niej zasady i tryb prowadzenia konsultacji z mieszkańcami wyznaczają bowiem reguły zachowań nie tylko dla organów gmin (dotyczących tego, jak zorganizować i przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami), ale także dla mieszkańców. Uchwała taka wskazuje mieszkańcom zachowania dotyczące tego, na jakich zasadach mogą oni uczestniczyć w konsultacjach gminnych i w jaki sposób w nich wyrazić swoją opinię. W związku z tym stosowanie postanowień tej uchwały, polegające na prowadzeniu konsultacji z mieszkańcami zgodnie z zasadami i trybem w niej określonym, uwarunkowane jest - ze względu na normę z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP - od wprowadzenia ich w życie. Warunkiem zaś wprowadzenia w życie omawianych uchwał jest ich ogłoszenie w sposób określony ustawowo oraz upływ ustawowo wymaganego "vacatio legis".
Ustawowym sposobem ogłaszania aktów prawa miejscowego jest ich ogłaszanie w wojewódzkich dziennikach urzędowych. Co do zasady wejście w życie aktu prawa miejscowego może nastąpić po upływie 14-dniowego "vacatio legis". W związku z tym, aby umożliwić przeprowadzanie konsultacji społecznych z mieszkańcami, Rada Miejska w Mosinie powinna podjąć i doprowadzić do opublikowania uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami.