Uchwała nr XXII/182/04

Uchwała nr XXII/182/04
Rady Miejskiej w Mosinie
z dnia 25 marca 2004 r.
 
w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mosina.
 
 
Na podstawie art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:
 
 
§ 1.
 
Ustala się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mosina w postaci "Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mosina", stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały.
 
 
§ 2.
 
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.
 
 
§ 3.
 
Z dniem wejścia w życie uchwały traci moc Uchwała Nr XXXIII/197/97 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 17 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mosina.
 
 
                                                                           § 4.
 
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego i podlega podaniu do wiadomości poprzez ogłoszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz opublikowaniu w "Merkuriuszu Mosińskim".
 
                                           
 
U Z A S A D N I E N I E
 
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych ustaw wprowadziła konieczność uchwalenia nowego regulaminu. W regulaminie doprecyzowano wymagania w zakresie utrzymywania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz obowiązki osób utrzymujących psy i zwierzęta domowe.
 
 
                                                                                                          Załącznik
                                                                                                          do uchwały nr XXII/182/04
                                                                                                          Rady Miejskiej w Mosinie
                                                                                                          z dnia 25 marca 2004 r.
 
 
 
 
 
REGULAMIN
        UTRZYMANIA  PORZĄDKU  I  CZYSTOŚCI
     NA TERENIE GMINY MOSINA
 
 
§ 1.
 
Postanowienia ogólne
 
1.    Regulamin utrzymania porządku i czystości, zwany dalej REGULAMINEM, ustala szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Mosina.
2.    Regulamin obowiązuje:
a)    właścicieli i użytkowników nieruchomości;
b)    użytkowników lokali użytkowych oraz obiektów przeznaczonych do celów handlowych, gastronomicznych, magazynowych i innych celów gospodarczych, jak również obiektów przeznaczonych na cele użyteczności publicznej;
c)    kierowników budów w stosunku do nieruchomości będących terenami budowy;
d)    podmioty gospodarcze wywożące odpady komunalne, zarządców wysypisk i zlewni nieczystości płynnych;
e)    kierowników jednostek organizacyjnych użytkujących teren i obiekty służące komunikacji  publicznej;
f)    kierowników remontów;
g)    użytkowników ogródków działkowych i rekreacyjnych, zwanych dalej UŻYTKOWNIKAMI  NIERUCHOMOŚCI.
3.    Zasady ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem porządku i czystości na terenie stanowiącym strefę pośrednią ujęcia wody Mosina-Krajkowo, zostaną ustalone w odrębnym porozumieniu zawartym pomiędzy Gminą Mosina a przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym. Porozumienie zostanie zawarte z uwzględnieniem postanowień wynikających z przepisów prawa miejscowego.
 
 
§ 2.
 
Definicje
 
1.    Odpady komunalne - są to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
2.    Odpady komunalne bytowe drobne - są to odpady powstające w związku z bytowaniem człowieka, takie jak: resztki spożywcze, odpady z papieru, opakowania towarów codziennego użytku, resztki popiołowe, tekstylia, puszki konserwowe, zwiędłe kwiaty itp.
3.    Odpady komunalne duże - są to odpady, które po rozdrobnieniu nie mogą być swobodnie umieszczane w typowych pojemnikach ze względu na swoje rozmiary lub masę, np. stare meble, sprzęt gospodarstwa domowego, materace, gruz itp.
4.    Surowce wtórne - są to części wyselekcjonowane z odpadów komunalnych nadające się do zagospodarowania, gospodarczego wykorzystania materiałowego lub surowcowego, a w szczególności papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne.
5.    Nieczystości ciekłe - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych.
6.    Wysypisko gminne - jest to wyznaczone przez gminę miejsce do gromadzenia odpadów komunalnych, których nie można wykorzystać gospodarczo, spełniające odpowiednie warunki i wymagania budowlane, technologiczne i organizacyjne dla zagwarantowania ochrony środowiska naturalnego i bezpieczeństwa ludzi.
7.    Stacje zlewcze - rozumie się przez to instalacje i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia.
8.    Podmioty gospodarcze wywozowe - są to podmioty gospodarcze i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wywozu odpadów komunalnych stałych i płynnych.
9.    Odpady przemysłowe - są to odpady powstające w zakładach produkcyjnych, w procesie technologicznym produkcji, odpady poużytkowe, tj. zużyte materiały i produkty, narzędzia, aparatura, zużyte oleje i emulsje, pozostałości procesów galwanicznych, ścinki i wióry metali oraz inne, których skład chemiczny i morfologiczny zagraża skażeniom lub zakażeniom środowiska i z tego powodu wymagają osobnego gromadzenia, usuwania i zagospodarowania.
10.    Odpady medyczne - są to odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.
11.    Zwierzęta gospodarskie - należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych.
12.    Zwierzęta domowe - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza.
13.    Zwierzęta bezdomne - rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka i nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd przebywały.
14.    Właściwych warunkach bytowania - rozumie się przez to zapewnienie zwierzęciu możliwości egzystencji, zgodnie z potrzebami danego gatunku, rasy, płci i wieku.
15.    Deratyzacja - ochrona przed gryzoniami.
 
 
 
 
 
§ 3.
 
Szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mosina.
 
1.    Na użytkownika nieruchomości nakłada się obowiązek oddzielnego gromadzenia odpadów komunalnych stałych, drobnych i dużych, odpadów komunalnych płynnych, odpadów  przemysłowych oraz odpadów medycznych i przekazywanie ich do wywozu podmiotowi gospodarczemu posiadającemu zezwolenie na wywóz odpadów.
2.    Gromadzenie odpadów komunalnych stałych na terenie nieruchomości winno być prowadzone w następujących urządzeniach, w zależności od ilości wytwarzanych odpadów, tj.:
a)    pojemniki indywidualne o pojemności nie mniejszej niż 110 litrów lub inne dostarczone przez podmiot uprawniony do świadczenia tego typu usług,
b)    pojemniki zbiorcze,
c)    worki na śmieci (ulegające biodegradacji).
3.    Obowiązujące normatywne pojemności pojemników na odpady komunalne drobne (na jeden tydzień).
a)    Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub na której prowadzona jest działalność gospodarcza, powinien być co najmniej jeden pojemnik stały o objętości 110 litrów lub inny zgodnie z § 3 ust. 2 a). Dozwolone jest wspólne korzystanie kilku sąsiadów z pojemników ustawionych razem lub jednego większego. Objętość łączną pojemników oblicza się na podstawie liczby mieszkań lub gospodarstw domowych.
b)    Dla dużych budynków wielomieszkaniowych (bloków) należy ustawić co najmniej jeden pojemnik stały 1100 litrów na każde 10 mieszkań.
c)    Dla szpitali, internatów, sanatoriów, koszar, hoteli, pensjonatów itp. należy ustawić pojemniki o objętości wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 20 litrów odpadów komunalnych na jedno łóżko.
d)    Dla szkół wszelkiego typu należy ustawić pojemniki o objętości wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 5 litrów odpadów komunalnych na osobę, a dla przedszkoli i żłobków 2 litry odpadów na osobę.
e)    Dla restauracji, jadłodajni, barów i innych stałych obiektów gastronomicznych należy ustawić pojemniki o objętości pozwalającej na zgromadzenie w ciągu tygodnia 20 litrów odpadów komunalnych na jedno miejsce konsumpcyjne. Uliczne punkty małej gastronomii należy wyposażyć w co najmniej jeden pojemnik 110 litrów.
f)    Dla lokali handlowych należy ustawić pojemnik o objętości wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 50 litrów odpadów na każde 10 m2 powierzchni lokalu, lecz nie mniej niż jeden pojemnik 110  litrów na jeden lokal.
g)    W zakładach rzemieślniczych, usługowych i przemysłowych, dla pomieszczeń biurowych i socjalnych należy ustawić pojemniki o objętości wystarczającej do zgromadzenia w ciągu tygodnia 110 litrów odpadów komunalnych na każdych 10 zatrudnionych.
h)    Jeżeli przyjęta normatywna objętość pojemników nie wystarcza  na przyjęcie rosnących ilości odpadów komunalnych, należy ustawić dodatkowe pojemniki lub zwiększyć częstotliwość wywozu.
4.    Użytkownikom nieruchomości umożliwia się prowadzenie selektywnej zbiórki surowców wtórnych:
-    tworzyw sztucznych i puszek aluminiowych,
-    szkła białego i kolorowego,
-    papieru i makulatury.
Dla potrzeb selektywnej zbiórki surowców wtórnych na terenie gminy w wyznaczonych miejscach ustawione są pojemniki stacjonarne na poszczególne rodzaje surowców wtórnych.
5.    Użytkownicy nieruchomości wielomieszkaniowej (spółdzielnie mieszkaniowe i inne) ustalają wewnętrzne zasady porządku domowego i rozliczają się z kosztów odbioru i wywozu odpadów z lokatorami we własnym zakresie.
6.    Pojemniki lub worki, o których mowa w § 3 ust. 2 a), b), c), powinny być ustawione na utwardzonej powierzchni w obrębie nieruchomości w pobliżu bramy posesji w miejscu umożliwiającym łatwy dojazd i dostęp w celu bezpiecznego opróżnienia oraz pozwalający na utrzymanie otoczenia w porządku i należytym stanie sanitarnym.
7.    Dla nieruchomości położonych w oddaleniu od utwardzonych dróg lub do których dojazd jest niemożliwy, miejsce ustawienia pojemnika ustala się indywidualnie na zasadzie porozumienia pomiędzy użytkownikiem nieruchomości i podmiotem wykonującym usługi wywozu odpadów poprzez stosowny zapis w umowie.
8.    Na przystankach komunikacji publicznej, przy ulicach i drogach o nasilonym ruchu pieszych powinny być rozmieszczone kosze uliczne trwale związane z podłożem. Kosze umieszcza i opróżnia zarządca drogi lub właściciel  przystanku.
9.    Zabrania się wrzucania do pojemników na odpady komunalne drobne: płynów, śniegu, lodu, gruzu budowlanego, szlamów oraz substancji toksycznych, żrących i wybuchowych oraz odpadów przemysłowych i medycznych.
10.    Odbiór odpadów komunalnych drobnych i dużych odbywa się według częstotliwości ustalonej w umowie z podmiotem gospodarczym wykonującym usługi wywozowe lub według ustalonego harmonogramu wywozu. Jeżeli planowany dzień wywozu jest dniem świątecznym, podmiot gospodarczy wywozowy ma obowiązek przeprowadzić wywóz w dniu poprzedzającym lub następnym.
11.    Za utrzymanie pojemników w czystości odpowiada użytkownik nieruchomości.
12.    Za utrzymanie czystości miejsc wystawienia pojemników odpowiedzialny jest użytkownik nieruchomości.
13.    Nieruchomości, na których mieszkają lub przebywają ludzie albo prowadzona jest działalność i nie są przyłączone do sieci kanalizacyjnej lokalnej, winny być wyposażone w szczelne zbiorniki bezodpływowe (szamba), przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych lub przydomowe oczyszczalnie ścieków.
14.    Każda nieruchomość na terenie gminy, w obrębie której znajduje się kanalizacja sanitarna, winna zostać przyłączona do tej kanalizacji na warunkach podanych przez administratora sieci.
15.    Użytkownik nieruchomości, o której mowa w § 3 ust. 13, ma obowiązek systematycznego opróżniania zbiorników do gromadzenia nieczystości ciekłych (szamb) i nie dopuszczenia do przepełnienia ich i wylewania ścieków na powierzchnię terenu lub do gruntu.
16.    Użytkownikowi nieruchomości zabrania się odprowadzania nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych (szamb) do kanalizacji burzowej, drenów, zbiorników wodnych, rowów oraz bezpośrednio do gruntu.
17.    Użytkownik nieruchomości zobowiązany jest do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez zakład pracy, będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych albo w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.
18.    Umowy oraz potwierdzenie opłat należy przechowywać przez okres co najmniej dwóch lat i okazywać je do kontroli upoważnionym pracownikom Urzędu Miejskiego w Mosinie.
19.    Miejscem składowania odpadów komunalnych stałych z terenu Gminy Mosina jest międzygminne wysypisko odpadów komunalnych, zlokalizowane w miejscowości Srocko Małe, Gmina Stęszew.
20.    Nieczystości ciekłe dowożone są do oczyszczalni ścieków zlokalizowanej na terenie Gminy Mosina lub do punktu zlewczego ścieków, z którym podmiot gospodarczy wywożący ma zawartą umowę na odbiór ścieków.
21.    Odpady przemysłowe i medyczne podlegają obowiązkowi oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania według zasad i wymogów określonych odrębnymi przepisami.
 
 
§ 4.
 
                          Zasady przeprowadzenia deratyzacji na terenie Gminy Mosina.
 
1.  Użytkownicy nieruchomości, na których zlokalizowane są budynki wielomieszkaniowe, budynki użyteczności publicznej i obsługi ludności, zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji co najmniej dwa razy w roku.
2.    Użytkownicy nieruchomości, na których zlokalizowane są budynki mieszkalne jednorodzinne wolnostojące lub w zabudowie szeregowej, zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji.
3.    Termin, sposób oraz obszar objęty deratyzacją zarządza Burmistrz Gminy w porozumieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
4.    Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację na swój koszt.
 
 
§ 5.
 
Zasady utrzymywania i hodowli gospodarskich zwierząt gospodarskich na terenach
w granicach administracyjnych Gminy Mosina.
 
1.    Zabrania się hodowli zwierząt gospodarskich (bydła, trzody, koni, drobiu, zwierząt futerkowych i innych) na nieruchomościach położonych w granicach administracyjnych miasta Mosina w promieniu 50 m od budynków wielorodzinnych, urzędów organów administracyjnych, szkół i placówek w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, placówek kulturalno-oświatowych, zakładów opieki zdrowotnej itp. Zabrania się hodowli zwierząt futerkowych w zwartej zabudowie jednorodzinnej.
2.    Pszczoły winny być trzymane w ulach ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.
3.    Na terenach nie wymienionych w § 5 ust. 1, dopuszcza się hodowlę zwierząt    gospodarskich pod następującymi warunkami:
a)    przestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych, weterynaryjnych i ochrony środowiska;
b)    zwierzęta gospodarskie hodowane na nieruchomości, muszą zostać zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości;
c)    gromadzenia odpadów i nieczystości w sposób nie powodujący zanieczyszczenia wód powierzchniowych i podziemnych.
 
 
§ 6.
 
                               Obowiązki osób utrzymujących psy i inne zwierzęta domowe.
 
1.    Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2.    Osoby posiadające psy w na terenie gminy, są zobowiązane zgłosić je do rejestracji w Urzędzie Miejskim w Mosinie, bez względu na to, czy zwierzęta podlegają opodatkowaniu, czy też są z niego zwolnione. Obowiązkowi rejestracji podlega każdy pies powyżej trzeciego miesiąca życia. Zasady rejestracji określi Gmina Mosina odrębnymi przepisami.
3.    Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych zobowiązane są do sprawowania właściwej opieki, w tym w szczególności do przestrzegania następujących zasad:
a)    każdy pies musi być wyprowadzany poza teren nieruchomości na smyczy;
b)    psy agresywne i niebezpieczne dla otoczenia muszą mieć nałożony  kaganiec;
c)    stosowania tablic ostrzegawczych - informacyjnych przy wejściu na teren            nieruchomości o grożącym niebezpieczeństwie oraz zapewnienia szczelności ogrodzenia;
d)    natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta domowe na chodnikach, placach, terenach zieleni oraz innych obiektach i terenach publicznych;
e)    przestrzegania wymogów i nakazów służb weterynaryjnych (szczepienie psów przeciw wściekliźnie, tereny zapowietrzone itp.);
f)    stworzenia właściwych warunków bytowania dla psów,
g)    humanitarnego traktowania zwierząt domowych.
4.    Zwierzęta przebywające poza posesją bez nadzoru będą odławiane i umieszczane w schronisku na koszt właściciela.
5.    Zabrania się wprowadzania psów i innych zwierząt domowych na tereny wydzielone: place zabaw dla dzieci, piaskownice, boiska szkolne.
 
 
§ 7.
 
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.
 
1.    Zabrania się wylewania nieczystości płynnych na terenie nieruchomości i poza nią.
2.    Zabrania się odprowadzania wód deszczowych z posesji na drogi oraz sąsiednie posesje.
3.    Zabrania się wysypywania śmieci (w tym pozostałości roślinnych) popiołu, żużla i gruzu na ulicę i inne miejsca do tego nie przeznaczone.
4.    Zabrania się zanieczyszczania miejsc służących ogólnemu użytkowi mieszkańców, tj. wód jezior, stawów, rzek, placów, ulic, parków, skwerów, zieleńców.
5.    Zabrania się mycia samochodów i innych pojazdów w miejscach zabronionych, a w szczególności na łąkach, w pobliżu jezior, rzek oraz zbiorników wody pitnej.
6.    Zabrania się wypalania łąk, pastwisk, rowów i ugorów.
7.    Nakazuje się utrzymywanie nieruchomości, w tym ogrodzenia i elewacji budynków w należytym stanie sanitarnym i technicznym oraz usuwanie i przycinanie chwastów, trawy, krzewów przy ogrodzeniu posesji od strony  chodnika lub ciągu pieszego.
8.    Nakazuje się oczyszczenie ze śniegu i lodu, zabezpieczenie ciągów pieszych przed gołoledzią oraz usuwanie błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną  przy granicy nieruchomości. Obowiązek oczyszczenia ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsca nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych lub pojazdów.
9.    Nakazuje się usuwanie sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów na terenie nieruchomości niezwłocznie po ich pojawieniu się.
 
 
§ 8.
 
Przepisy końcowe.
 
1.    Burmistrzowi Gminy przysługuje prawo przeprowadzania kontroli szczelności zbiornika na nieczystości ciekłe w przypadku wystąpienia znaczących rozbieżności co do poboru wody pitnej i usuniętych nieczystości ciekłych na podstawie dowodów płacenia podmiotom gospodarczym wywozowym. W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika, koszty wynikłe z kontroli szczelności obciążają właściciela nieruchomości.
2.    Użytkownik nieruchomości ma obowiązek umożliwić wstęp na teren nieruchomości w celu skontrolowania przestrzegania postanowień niniejszego regulaminu.
3.    Do kontroli przestrzegania przez użytkowników nieruchomości przepisów niniejszego regulaminu upoważnieni są:
a)    funkcjonariusze Straży Miejskiej,
b)    osoby legitymujące się upoważnieniem Burmistrza Gminy do przeprowadzenia kontroli,
c)    jednostki działające na podstawie odrębnych przepisów.