Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 40 ust. 8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się następujące stawki opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg gminnych:
1) za prowadzenie robót w pasie drogowym za zajęcie 1m2 powierzchni jezdni:
a) przy zajęciu jezdni do 20% szerokości włącznie: - 2,00 zł,
b) przy zajęciu jezdni powyżej 20% do 50% szerokości włącznie: - 3,00 zł,
c) przy zajęciu powyżej 50% szerokości do całkowitego zajęcia jezdni: - 5,00 zł,
2) za prowadzenie robót na poboczach, chodnikach, placach, zatokach postojowych i autobusowych, ścieżkach rowerowych i ciągach pieszych, za zajęcie 1m2: - 1,00 zł,
3) za prowadzenie robót na pozostałych elementach pasa drogowego (rowy, pasy zieleni), za zajęcie 1 m2 : - 1,00 zł,
przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
§ 2.
Ustala się następujące stawki opłat rocznych za umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanej z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego drogi zajętej przez rzut poziomy urządzeń:
1) na obiekcie inżynierskim (np. most, przepust, kładka itp.): - 150,00 zł,
2) poza obiektami inżynierskimi:
a) dla przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych: - 10,00 zł,
b) w pozostałych przypadkach: - 20,00 zł.
Za niepełny rok kalendarzowy wysokość stawek opłat obliczana jest proporcjonalnie do liczby miesięcy umieszczenia urządzenia w pasie drogowym lub na drogowym obiekcie inżynierskim.
Zajęcie pasa drogowego przez krótszy okres niż 1 miesiąc jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 miesiąc.
§ 3.
Ustala się następujące stawki opłat dziennych za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczenia obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam:
1) za 1m2 rzutu poziomego obiektu handlowego lub usługowego: - 0,40 zł,
2) za 1m2 powierzchni reklamy: - 1,50 zł,
3) za 1m2 powierzchni reklamy zawierającej informacje o gminie, powiecie lub województwie, w szczególności w postaci planów, map, tablic, plansz itp.: - 0,10 zł,
przy czym zajęcie pasa drogowego przez krótszy czas niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
§ 4.
Ustala się następującą dzienną stawkę za zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w § 1, § 2 i § 3 np. punkty handlowe itp., niebędące obiektami budowlanymi, za zajęcie 1m2 powierzchni pasa drogowego: - 0,70 zł,
przy czym za zajęcie powierzchni pasa drogowego mniejszej niż 1 m2 pobiera się opłatę jak za 1m2.
§ 5.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.
§ 6.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
UZASADNIENIE
Uchwała jest wypełnieniem delegacji zawartej w art. 40 ust. 8 ustawy o drogach publicznych, zgodnie z którym Rada Miejska w Mosinie zobowiązana jest ustalić stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dla dróg gminnych na terenie Gminy Mosina.
Opracowanie projektu niniejszej uchwały związane jest ze zmianami ustawy o drogach publicznych wprowadzonymi ustawą z dnia 4 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 200, poz. 1953), dotyczącymi zajęcia pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, a w szczególności:
- 10,00 zł za zajęcie 1m2 pasa drogowego na prowadzenie robót w pasie drogowym, umieszczenie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam i za zajęcie pasa drogowego na zasadach wyłączności;
- 200,00 zł opłata roczna za 1 m2 pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy umieszczonego w pasie drogowym urządzenia infrastruktury technicznej niezwiązanego z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego.