w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku.
Na podstawie art. 67 ust. 3, w związku z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Mosinie uchwala, co następuje :
§ 1.
Przyjmuje się zmiany w Statucie Związku Międzygminnego "Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT" w brzmieniu, jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
Przyjmuje się tekst jednolity Statutu Związku Międzygminnego "Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT" w brzmieniu, jak w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3.
Traci moc uchwała nr LVI/431/06 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy Mosina.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Rady Gmin: Dopiewo, Komorniki i Zbąszyń podjęły uchwały o przystąpieniu do Związku Międzygminnego „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” w Czempiniu. Zgromadzenie Związku na posiedzeniu w dniu 12 lutego 2008 r. podjęło uchwałę o przyjęciu do Związku nowych uczestników.
Rada Miejska w Śremie podjęła w dniu 30 czerwca 2006 r. uchwałę o wystąpieniu ze Związku. Uchwałę tę dostarczono w tym samym dniu do Biura Związku, stąd zgodnie ze Statutem wystąpienie Gminy Śrem ze Związku stało się skuteczne z dniem 1 stycznia 2007 r. W wyniku powyższego zaistniała konieczność zmiany zapisów § 3 Statutu Związku.
Ponadto dokonuje się innych zmian określonych w załączniku do niniejszej uchwały, a których konieczność określiła dotychczasowa działalność Związku. Zakres zmian wynika z propozycji zgłaszanych w trakcie obrad Zgromadzenia na dotychczasowych posiedzeniach oraz propozycji gmin – uczestników Związku.
Zakres zmian wprowadzonych w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały powoduje, że dla czytelności statutu uzasadnionym jest przyjęcie jego tekstu jednolitego.
Załącznik nr 1 do uchwały nr XXVI/156/08 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 27 marca 2008 r.
Projekt zmian w Statucie Związku Międzygminnego
„Centrum Zagospodarowania Odpadów - SELEKT”
1. § 3. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 3. Uczestnikami Związku, zwanymi w dalszej treści niniejszego Statutu „Uczestnikami”, są Gminy:
- Brodnica,
- Czempiń,
- Dolsk,
- Dopiewo,
- Granowo,
- Grodzisk Wielkopolski,
- Kamieniec,
- Komorniki,
- Kościan,
- Miasto Kościan,
- Miasto Luboń,
- Mosina,
- Miasto Puszczykowo,
- Rakoniewice,
- Stęszew,
- Zbąszyń.”
1a. § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. Zadaniem Związku jest wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie tworzenia warunków niezbędnych do utrzymania porządku i czystości na terenach gmin tworzących Związek w dziedzinie gospodarki odpadami, w szczególności polegające na:
- zapewnieniu budowy, utrzymania i eksploatacji wspólnych z uczestnikami Związku instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- organizowaniu selektywnej zbiórki, segregacji oraz magazynowania odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, przydatnych do odzysku oraz współdziałaniu z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami,
- inicjowaniu wprowadzenia przez uczestników Związku jednolitych zasad utrzymania porządku i czystości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
- prowadzeniu działalności edukacyjnej i szkoleniowej w powyższym zakresie.
Zadaniem Związku jest wykonywanie obowiązków gmin tworzących Związek w zakresie gospodarki odpadami wynikające z następujących ustaw: ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawy z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.”
2. § 10. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 10.
1. W skład Zgromadzenia wchodzą Wójtowie i Burmistrzowie gmin będących Uczestnikami Związku.
2. W skład Zgromadzenia mogą wchodzić Zastępcy Wójtów lub Zastępcy Burmistrzów, bądź radni, desygnowani do reprezentowania gminy w Zgromadzeniu w trybie art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).
3. Kadencja organów Związku upływa wraz z upływem kadencji Wójta, Burmistrza. Przedstawiciele Uczestników pełnią swoje funkcje w organach Związku do czasu wyboru na ich miejsce innych osób i do czasu wyboru nowego Zarządu.
4. Wystąpienie oraz wykluczenie uczestnika ze Związku skutkuje równocześnie pozbawieniem jego przedstawicieli członkostwa w organach Związku.”
3. § 12. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 12.
Do kompetencji Zgromadzenia należy:
1) ustalenie programów realizacji zadań Związku,
2) uchwalenie rocznego planu finansowego Związku, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania planu finansowego za rok poprzedni i podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu,
3) podejmowanie uchwał w sprawie zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
4) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd Związku w roku budżetowym,
5) przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Związku,
6) decydowanie w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz tworzenia spółek prawa handlowego, wnoszenia i wycofywania z nich udziałów a także zbywania akcji,
7) nadawanie statutów i regulaminów organizacyjnych jednostkom organizacyjnym Związku,
8) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu i regulaminu Biura Związku,
9) realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy w odniesieniu do zadań zleconych Związkowi,
10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i wykluczenia ze Związku,
11) wybieranie i odwoływanie Zarządu Związku,
12) ustalanie wynagrodzeń lub diet z tytułu pracy w Zarządzie Związku członków Zarządu Związku,
13) uchwalanie projektu zmian w statucie Związku,
14) podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Związku oraz podziału jego mienia na skutek likwidacji,
15) stanowienie w innych sprawach wniesionych pod obrady przez Zarząd Związku,
16) ustalanie zakresu i trybu podejmowania przez Zarząd decyzji w sprawach majątkowych Związku,
17) ustalanie zasad wpłaty i wysokości składek członkowskich,
18) ustalanie zasad wpłaty, wysokości oraz terminów wnoszenia środków ponoszonych na inne koszty działalności Związku, w tym składki inwestycyjnej,
19) kontrolowanie działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych i podmiotów wymienionych w §7,
20) wybieranie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej oraz ustalanie regulaminu jej działania,
21) ustalanie zasad reprezentacji Związku w spółkach prawa handlowego utworzonych przez Związek, lub do których Związek przystąpi.”
4. Skreśla § 14 ust. 2.
5. § 15. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 15.
1. Zgromadzenie odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Zgromadzenie zwołuje się najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad drogą elektroniczną z potwierdzeniem odbioru lub faxem.
3. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Zgromadzenia należy podać dzień, godzinę i miejsce Zgromadzenia oraz porządek obrad, wraz z projektami uchwał i protokołem z poprzedniego Zgromadzenia.
4. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane, protokół powinien być odczytany i przyjęty na następnym posiedzeniu.”
6. § 16. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 16.
1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu oraz jednostek i podmiotów, o których mowa w § 7.
2. Zgromadzenie wybiera i odwołuje członków Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia.”
7. § 18. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 18.
1. Zarząd składa się z 5 członków. W skład Zarządu wchodzą Przewodniczący, Zastępca i 3 członków.
2. Członków Zarządu wybiera i odwołuje Zgromadzenie ze swego grona w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia. Dopuszczalny jest wybór 1 członka Zarządu spoza członków Zgromadzenia.
3. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Związku.
4. Organizację i funkcjonowanie Biura Związku określa regulamin organizacyjny biura.
5. Czynności ze stosunku pracy wobec pracowników Biura Związku wykonuje w imieniu Związku Przewodniczący Zarządu.
6. Biurem Związku kieruje Dyrektor Biura Związku.”
8. § 28. otrzymuje następujące brzmienie:
„§ 28.
1. Każdemu z uczestników Związku zapewnia się obsługę potrzeb jego mieszkańców na równych zasadach, z uwzględnieniem udziału uczestników Związku w kosztach wspólnej działalności Związku, według zasad określonych w Statucie.
2. Uczestnicy Związku ponoszą koszty działalności Związku, w formie składki członkowskiej proporcjonalnie do liczby mieszkańców, ustalonej na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy, w następujących terminach:
- do dnia 15 stycznia danego roku – w wysokości ¼ składki,
- do dnia 31 marca danego roku – pozostała część, tj. ¾ składki.
3. Zasada określona w ust. 2 ma zastosowanie do udziału uczestnika Związku w zyskach Związku.
4. Jeżeli własne dochody Związku oraz świadczenia uczestników Związku (składki członkowskie) nie wystarczą na pokrycie strat, straty rozkłada się na uczestników Związku odpowiednio wg zasady określonej w ust. 2.
5. Wysokość środków ponoszonych przez uczestników Związku na pozostałe poza określonymi w ust. 2, koszty działalności Związku (w tym składki inwestycyjnej) oraz terminy ich wnoszenia z uwzględnieniem zasady określonej w ust. 2 - ustala Zgromadzenie Związku, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.”
Załącznik nr 2 do uchwały nr XXVI/156/08 Rady Miejskiej w Mosinie z dnia 27 marca 2008 r.
STATUT ZWIĄZKU MIĘDZYGMINNEGO
„CENTRUM ZAGOSPODAROWANIA ODPADÓW – SELEKT”
– tekst jednolity -
Nazwa i siedziba Związku
§ 1.
1. Związek nosi nazwę: Związek Międzygminny „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT”, zwany w dalszej treści niniejszego Statutu „Związkiem”.
2. Siedzibą Związku jest Czempiń (ul. 24 Stycznia 25).
§ 2.
Związek posiada osobowość prawną.
Uczestnicy i czas trwania związku
§ 3.
Uczestnikami Związku, zwanymi w dalszej treści niniejszego Statutu „Uczestnikami”, są Gminy:
- Brodnica,
- Czempiń,
- Dolsk,
- Dopiewo,
- Granowo,
- Grodzisk Wielkopolski,
- Kamieniec,
- Komorniki,
- Kościan,
- Miasto Kościan,
- Miasto Luboń,
- Mosina,
- Miasto Puszczykowo,
- Rakoniewice,
- Stęszew,
- Zbąszyń.
§ 4.
Związek został utworzony na czas nieokreślony.
Zadania Związku
§ 5.
Związek wykonuje zadania publiczne, dla realizacji których został utworzony - w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 6.
Zadaniem Związku jest wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie tworzenia warunków niezbędnych do utrzymania porządku i czystości na terenach gmin tworzących Związek w dziedzinie gospodarki odpadami, w szczególności polegające na:
- zapewnieniu budowy, utrzymania i eksploatacji wspólnych z uczestnikami Związku instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- organizowaniu selektywnej zbiórki, segregacji oraz magazynowania odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, przydatnych do odzysku oraz współdziałaniu z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami,
- inicjowaniu wprowadzenia przez uczestników Związku jednolitych zasad utrzymania porządku i czystości w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
- prowadzeniu działalności edukacyjnej i szkoleniowej w powyższym zakresie.
Zadaniem Związku jest wykonywanie obowiązków gmin tworzących Związek w zakresie gospodarki odpadami wynikające z następujących ustaw: ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, ustawy z dnia 19 czerwca 1997 r. o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest, ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
§ 7.
Związek może tworzyć, przekształcać i likwidować jednostki organizacyjne Związku oraz tworzyć spółki prawa handlowego.
Organy Związku, ich struktura, zakres i tryb działania
§ 8.
Organami Związku są Zgromadzenie Związku i Zarząd Związku.
§ 9.
Zgromadzenie Związku, zwane dalej „Zgromadzeniem”, jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.
§ 10.
1. W skład Zgromadzenia wchodzą Wójtowie i Burmistrzowie gmin będących Uczestnikami Związku.
2. W skład Zgromadzenia mogą wchodzić Zastępcy Wójtów lub Zastępcy Burmistrzów, bądź radni, desygnowani do reprezentowania gminy w Zgromadzeniu w trybie art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).
3. Kadencja organów Związku upływa wraz z upływem kadencji Wójta, Burmistrza. Przedstawiciele Uczestników pełnią swoje funkcje w organach Związku do czasu wyboru na ich miejsce innych osób i do czasu wyboru nowego Zarządu.
4. Wystąpienie oraz wykluczenie uczestnika ze Związku skutkuje równocześnie pozbawieniem jego przedstawicieli członkostwa w organach Związku.
§ 11.
Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia.
§ 12.
Do kompetencji Zgromadzenia należy:
1) ustalenie programów realizacji zadań Związku,
2) uchwalenie rocznego planu finansowego Związku, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania planu finansowego za rok poprzedni i podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu,
3) podejmowanie uchwał w sprawie zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
4) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd Związku w roku budżetowym,
5) przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Związku,
6) decydowanie w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych Związku oraz tworzenia spółek prawa handlowego, wnoszenia i wycofywania z nich udziałów a także zbywania akcji,
7) nadawanie statutów i regulaminów organizacyjnych jednostkom organizacyjnym Związku,
8) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu i regulaminu Biura Związku,
9) realizowanie w ramach Związku kompetencji rady gminy w odniesieniu do zadań zleconych Związkowi,
10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia i wykluczenia ze Związku,
11) wybieranie i odwoływanie Zarządu Związku,
12) ustalanie wynagrodzeń lub diet z tytułu pracy w Zarządzie Związku członków Zarządu Związku,
13) uchwalanie projektu zmian w statucie Związku,
14) podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Związku oraz podziału jego mienia na skutek likwidacji,
15) stanowienie w innych sprawach wniesionych pod obrady przez Zarząd Związku,
16) ustalanie zakresu i trybu podejmowania przez Zarząd decyzji w sprawach majątkowych Związku,
17) ustalanie zasad wpłaty i wysokości składek członkowskich,
18) ustalanie zasad wpłaty, wysokości oraz terminów wnoszenia środków ponoszonych na inne koszty działalności Związku, w tym składki inwestycyjnej,
19) kontrolowanie działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych i podmiotów wymienionych w § 7,
20) wybieranie i odwoływanie członków Komisji Rewizyjnej oraz ustalanie regulaminu jej działania,
21) ustalanie zasad reprezentacji Związku w spółkach prawa handlowego utworzonych przez Związek, lub do których Związek przystąpi.
§ 13.
1. Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.
2. Przewodniczący ma obowiązek zwołać Zgromadzenie na wniosek Zarządu, lub co najmniej jednej czwartej statutowego składu Zgromadzenia, w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać proponowany porządek obrad wraz z projektami uchwał.
3. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia zwołuje oraz przewodniczy jego obradom do momentu wyboru przewodniczącego Zgromadzenia - najstarszy wiekiem przedstawiciel uczestnika Związku.
4. Posiedzenia Zgromadzenia mogą się odbywać w miejscowościach będących siedzibami urzędów gmin będących uczestnikami Związku.
§ 14.
1. Uchwały Zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby uczestników Związku.
2. skreślony.
3. Każdy uczestnik ma jeden głos.
§ 15.
1. Zgromadzenie odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Zgromadzenie zwołuje się najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad drogą elektroniczną z potwierdzeniem odbioru lub faxem.
3. W zawiadomieniu o zwołaniu posiedzenia Zgromadzenia należy podać dzień, godzinę i miejsce Zgromadzenia oraz porządek obrad, wraz z projektami uchwał i protokołem z poprzedniego Zgromadzenia.
4. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane, protokół powinien być odczytany i przyjęty na następnym posiedzeniu
§ 16.
1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu oraz jednostek i podmiotów, o których mowa w § 7.
2. Zgromadzenie wybiera i odwołuje członków Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia.
§ 17.
Zarząd Związku, zwany dalej „Zarządem”, jest organem wykonawczym Związku.
§ 18.
1. Zarząd składa się z 5 członków. W skład Zarządu wchodzą Przewodniczący, Zastępca i 3 członków.
2. Członków Zarządu wybiera i odwołuje Zgromadzenie ze swego grona w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego składu Zgromadzenia. Dopuszczalny jest wybór 1 członka Zarządu spoza członków Zgromadzenia.
3. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Biura Związku.
4. Organizację i funkcjonowanie Biura Związku określa regulamin organizacyjny biura.
5. Czynności ze stosunku pracy wobec pracowników Biura Związku wykonuje w imieniu Związku Przewodniczący Zarządu.
6. Biurem Związku kieruje Dyrektor Biura Związku.
§ 19.
Do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy nie zastrzeżone ustawą i statutem na rzecz Zgromadzenia, a w szczególności:
1) realizacja zadań Związku, w tym prowadzenie gospodarki finansowej Związku,
2) wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
3) sporządzanie projektów planów finansowych Związku,
4) wyznaczanie jednostkom organizacyjnym Związku bieżących zadań do wykonania, a nadzorowanie i kontrolowanie ich działalności,
5) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych Związku.
§ 20.
1. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jego składu.
2. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na miesiąc.
3. Z posiedzeń Zarządu sporządzany jest protokół, który podpisują wszyscy obecni członkowie Zarządu.
§ 21.
Przewodniczący Zarządu organizuje prace Zarządu, a w szczególności:
1) kieruje pracą Zarządu i nadzoruje Biuro Związku,
2) reprezentuje Związek na zewnątrz, z zastrzeżeniem § 24 ust. 1 Statutu,
3) zwołuje posiedzenia Zarządu.
Mienie Związku
§ 22.
1. Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe wniesione przez uczestników Związku oraz nabyte przez Związek.
2. Mienie Związku jest odrębne od mienia uczestników i jest odrębnie zarządzane.
§ 23.
1. Mienie Związku może powstać:
1) w drodze przekazania mienia niepodzielnego, określonego w art. 5 ust. 3 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zmianami),
2) w drodze przekazania przez uczestników składników ich mienia służących realizacji zadań przejętych przez Związek,
3) z dochodów z majątku Związku,
4) z dochodów z działalności Związku,
5) z subwencji, z darowizn, zapisów i innych źródeł.
2. Mienie komunalne przekazane Związkowi staje się własnością Związku.
§ 24.
1. Do składania oświadczeń woli i podpisywania w imieniu Związku wymagane jest współdziałanie 2 członków Zarządu Związku.
2. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jego skuteczności potrzebna jest również kontrasygnata skarbnika Związku lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 25.
Kierownicy jednostek organizacyjnych Związku nie posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Związku.
§ 26.
1. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.
2. Związek nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.
Zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku
§ 27.
1. Każdy uczestnik Związku jest uprawniony do korzystania z obiektów i urządzeń Związku.
2. Uczestnicy Związku korzystają z obiektów i urządzeń Związku na równych zasadach, w zakresie określonym zadaniami Związku.
Zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat Związku
§ 28.
1. Każdemu z uczestników Związku zapewnia się obsługę potrzeb jego mieszkańców na równych zasadach, z uwzględnieniem udziału uczestników Związku w kosztach wspólnej działalności Związku, według zasad określonych w Statucie.
2. Uczestnicy Związku ponoszą koszty działalności Związku, w formie składki członkowskiej proporcjonalnie do liczby mieszkańców, ustalonej na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego dany rok budżetowy, w następujących terminach:
- do dnia 15 stycznia danego roku – w wysokości ¼ składki,
- do dnia 31 marca danego roku – pozostała część, tj. ¾ składki.
3. Zasada określona w ust. 2 ma zastosowanie do udziału uczestnika Związku w zyskach Związku.
4. Jeżeli własne dochody Związku oraz świadczenia uczestników Związku (składki członkowskie) nie wystarczą na pokrycie strat, straty rozkłada się na uczestników Związku odpowiednio wg zasady określonej w ust. 2.
5. Wysokość środków ponoszonych przez uczestników Związku na pozostałe poza określonymi w ust. 2, koszty działalności Związku (w tym składki inwestycyjnej) oraz terminy ich wnoszenia z uwzględnieniem zasady określonej w ust. 2 - ustala Zgromadzenie Związku, w przypadku zaistnienia takiej konieczności.
Zasady przystępowania i występowania uczestników oraz zasady rozliczeń majątkowych
§ 29.
O przyjęciu do Związku nowego uczestnika decyduje Zgromadzenie w drodze uchwały określającej warunki przystąpienia.
§ 30.
Uczestnictwo w związku ustaje w razie:
1) wystąpienia uczestnika ze Związku,
2) wykluczenia uczestnika ze Związku,
3) likwidacji Związku.
§ 31.
1. Uczestnik może wystąpić ze Związku przez złożenie oświadczenia o wypowiedzeniu, potwierdzonego stosowną uchwałą organu stanowiącego uczestnika.
2. Oświadczenie winno być złożone z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia ze skutkiem na dzień 31 grudnia danego roku.
§ 32.
1. Związek może wykluczyć uczestnika ze Związku tylko w razie:
1) udowodnionego działania na szkodę Związku,
2) niewykonania obowiązków na rzecz Związku,
3) naruszenia przepisów obowiązujących w Związku, w szczególności postanowień Statutu Związku.
2. O złożeniu wniosku o wykluczenie uczestnika ze Związku, Przewodniczący Zgromadzenia informuje tego uczestnika co najmniej na 1 miesiąc przed terminem odbycia Zgromadzenia Związku, na którym rozpatrywany będzie wniosek.
3. Wniosek o wykluczenie uczestnika ze Związku może być złożony przez Zarząd Związku lub każdego z uczestników.
§ 33.
1. Nieruchomości a także niepodzielne składniki majątkowe wniesione przez uczestnika do Związku, nie podlegają zwrotowi w przypadku jego wystąpienia lub wykluczenia ze Związku, jeżeli Związek nie mógłby bez nich prawidłowo wykonywać swoich zadań statutowych.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, uczestnikowi Związku przysługuje zwrot równowartości danego składnika majątkowego ustalonej wg jego stanu z dnia wniesienia i określonej przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień wystąpienia lub wykluczenia uczestnika ze Związku.
3. W oparciu o wartość określoną w ust. 2 Zgromadzenie ustala termin i sposób spłaty występującego lub wykluczanego uczestnika, przy czym spłata może być dokonana ratalnie, w okresie do 3 lat od dnia wystąpienia lub wykluczenia.
4. Wystąpienie lub wykluczenie uczestnika ze Związku nie rodzi po stronie Związku obowiązku zwrotu uczestnikowi wniesionych przez niego składek członkowskich.
Zasady likwidacji Związku
§ 34.
1. Likwidacja Związku następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia o likwidacji Związku.
2. Podział majątku Związku pozostałego po likwidacji następuje proporcjonalnie do wartości wniesionych przez uczestników Związku.
3. Likwidację Związku prowadzi wybrany przez Zgromadzenie likwidator.
4. Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1) sporządzenie planu likwidacji zatwierdzonego przez Zgromadzenie,
2) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji,
3) publiczne ogłoszenie o postawieniu Związku w stan likwidacji wraz z wezwaniem ewentualnych wierzycieli do zgłoszenia swoich roszczeń wobec Związku, w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia o likwidacji,
4) zakończenie bieżących spraw Związku,
5) ściągnięcie wierzytelności Związku,
6) zaspokojenie zobowiązań Związku,
7) przedstawienie Zgromadzeniu Związku projektu podziału majątku Związku pozostałego po dokonaniu czynności, o których mowa w pkt 1-6,
8) złożenie wniosku o wykreślenie Związku z rejestru po zakończeniu jego likwidacji.
5. Koszty likwidacji ponosi Związek.
6. Likwidator wykonuje swoje obowiązki z uwzględnieniem uchwał Zgromadzenia Związku.
Przepisy końcowe
§ 35.
Zmiany Statutu następują w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.